Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Cognitive Model of the Vampire and Its Accommodation in the Twentieth Century

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33155847" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33155847 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Cognitive Model of the Vampire and Its Accommodation in the Twentieth Century

  • Popis výsledku v původním jazyce

    By utilizing devices of cognitive science and psychology which can be found in the works of Bradd Shore, Jean Piaget, and Sigmund Freud this article strives to delineate the significance of the cognitive model of the vampire, which has found an outlet inall forms of artistic and popular expression, ranging from mainstream fiction to marginalized forms of self-expression. The article explains the ways in which the cognitive model of the vampire inhabits our cultural foundational schemas and interacts with our intersubjective realities and how it is accommodated within the changing socio-cultural context. The article briefly summarizes the history of the accommodation of the cognitive model of the vampire, starting from its early use in folklore and romantic literature and continuing on to twentieth-century pop culture. Two cultural/cognitive models are identified, each with its distinct cultural and literary tradition. One is the "antagonist" model of the vampire, with its roots in Eas

  • Název v anglickém jazyce

    The Cognitive Model of the Vampire and Its Accommodation in the Twentieth Century

  • Popis výsledku anglicky

    By utilizing devices of cognitive science and psychology which can be found in the works of Bradd Shore, Jean Piaget, and Sigmund Freud this article strives to delineate the significance of the cognitive model of the vampire, which has found an outlet inall forms of artistic and popular expression, ranging from mainstream fiction to marginalized forms of self-expression. The article explains the ways in which the cognitive model of the vampire inhabits our cultural foundational schemas and interacts with our intersubjective realities and how it is accommodated within the changing socio-cultural context. The article briefly summarizes the history of the accommodation of the cognitive model of the vampire, starting from its early use in folklore and romantic literature and continuing on to twentieth-century pop culture. Two cultural/cognitive models are identified, each with its distinct cultural and literary tradition. One is the "antagonist" model of the vampire, with its roots in Eas

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Moravian Journal of Literature and Film

  • ISSN

    1803-7720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    23-44

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus