KLÍČOVÁ KOMPETENCE (NEJEN) PRO UMĚLECKÉ OBORY V EVROPSKÉM KURIKULU: ANALYTICKÉ VYSVĚTLENÍ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F22%3A43971741" target="_blank" >RIV/49777513:23420/22:43971741 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14410/22:00134068 RIV/60076658:12410/22:43905180 RIV/44555601:13430/22:43897465
Výsledek na webu
<a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/issue/archive" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/issue/archive</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-1" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
KLÍČOVÁ KOMPETENCE (NEJEN) PRO UMĚLECKÉ OBORY V EVROPSKÉM KURIKULU: ANALYTICKÉ VYSVĚTLENÍ
Popis výsledku v původním jazyce
V článku je teoreticky analyzována klíčová kompetence kulturní povědomí a vyjadřování s cílem objasnit její strukturu a charakterizovat způsoby její realizace ve vzdělávací praxi. Důraz je kladen na kreativní povahu této kompetence a na její vztah k poznávacím procesům. Z toho vyplývá úzká vazba této kompetence na kulturní obsah, bez kterého ji nelze rozvíjet. S oporou o historický vývoj pojmu exprese ve filozofii a v estetice je navržen teoretický model pro vysvětlování kreativních postupů vedoucích k rozvoji této klíčové kompetence v kontextu historického vývoje kultury. Na základě tohoto modelu jsou diskutovány možnosti a limity zkoumání a hodnocení projevů kompetence kulturní povědomí a vyjadřování ve vzdělávací praxi.
Název v anglickém jazyce
KEY COMPETENCE (NOT ONLY) FOR THE ARTS IN THE EUROPEAN CURRICULUM: ANALYTICAL EXPLANATION
Popis výsledku anglicky
The article analyzes the key competence of Cultural Awareness and Expression to clarify its structure and to characterize the opportunities for implementing it in educational practice. Emphasis is placed on the creative nature of this competence and its relationship with cognitive processes. This implies a close link between this competence and cultural content, which is crucial in its development. Building on the historical development of the concept of expression in philosophy and in aesthetics, a theoretical model is proposed to explain the creative processes leading to the development of this key competence in the context of the historical development of culture. Based on this model, the possibilities and limitations of examining and evaluating the manifestations of the competence Cultural Awareness and Expression in educational practice are discussed.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-13038S" target="_blank" >GA20-13038S: Produktivní kultura vyučování a učení</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
2336-4521
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
9-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85152702010