Bonaventurismus jako svébytný filosofický systém? K recepci středověké filosofické tradice v díle Valeriana Magniho
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33155240" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33155240 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bonaventurismus jako svébytný filosofický systém? K recepci středověké filosofické tradice v díle Valeriana Magniho
Popis výsledku v původním jazyce
Filosofické myšlení sv. Bonaventury, jednoho z nejvýznamnějších a nejvlivnějších autorů vrcholné scholastiky, se formuje na pozadí střetávání autorit Platóna, Aristotela a sv. Augustina. Interpretační otázkou zůstává, nakolik Bonaventura pokračuje v augustinovském způsob filosofování (É. Gilson), nebo je jeho přístup možno považovat za nekoherentní aristotelismus (F. Van Steenberghen), či tento konflikt zpracovává tvůrčím způsobem do podoby svébytného filosoficko-teologického systému (J. F. Quinn). Zdáse, že Bonaventurovo dílo v sobě ukrývá náboj, který může být rozvinut do systematické podoby, neboť v sedmnáctém století si kapucín Valerián Magni zvolil Bonaventurovo dědictví jako základ pro vybudování "nové" filosofie. Magniho filosofie se však zásadně liší od středověkého bonaventurismu, a to bez ohledu na různé interpretace Bonaventurova přístupu k filosofii. Za prvé, Magni byl ostrým kritikem Aristotela, a tak jeho filosofie nemůže být považována za nekoherentní aristotelismu, jak
Název v anglickém jazyce
Is Bonaventurianism a Unique Philosophical System? The Reception of Medieval Philosophical Traditions in the Works of Valerian Magni.
Popis výsledku anglicky
The philosophical thoughts of St. Bonaventure, which belong to the most significant and influential of high Scholasticism in the 13th century, were formed by the conflict among the authorities of Plato, Aristotle and St. Augustin as a background. The question is if St. Bonaventure continued in the Augustinian way of philosophizing (E. Gilson) or if he incoherently and inconsistently followed Aristotelian philosophy (F. Van Steenberghen) or if he elaborated this collision of philosophical patterns to a unique philosophical-theological system (J. F. Quinn). It seems that Bonaventure's philosophy offers useful systematical elements. In the 17th century, Valeriano Magni chose his works as the starting point of his own "new" philosophical system. Magni's philosophy, however, is essentially different from Medieval Bonaventurianism without regards to the different interpretations of Bonaventure's approach to philosophy. Firstly, Magni was a keen opponent of Aristotelianism and therefore his p
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
Supplementum 2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
135-146
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—