Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bonaventurismus jako svébytný filosofický systém? K recepci středověké filosofické tradice v díle Valeriana Magniho

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33155240" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33155240 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bonaventurismus jako svébytný filosofický systém? K recepci středověké filosofické tradice v díle Valeriana Magniho

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Filosofické myšlení sv. Bonaventury, jednoho z nejvýznamnějších a nejvlivnějších autorů vrcholné scholastiky, se formuje na pozadí střetávání autorit Platóna, Aristotela a sv. Augustina. Interpretační otázkou zůstává, nakolik Bonaventura pokračuje v augustinovském způsob filosofování (É. Gilson), nebo je jeho přístup možno považovat za nekoherentní aristotelismus (F. Van Steenberghen), či tento konflikt zpracovává tvůrčím způsobem do podoby svébytného filosoficko-teologického systému (J. F. Quinn). Zdáse, že Bonaventurovo dílo v sobě ukrývá náboj, který může být rozvinut do systematické podoby, neboť v sedmnáctém století si kapucín Valerián Magni zvolil Bonaventurovo dědictví jako základ pro vybudování "nové" filosofie. Magniho filosofie se však zásadně liší od středověkého bonaventurismu, a to bez ohledu na různé interpretace Bonaventurova přístupu k filosofii. Za prvé, Magni byl ostrým kritikem Aristotela, a tak jeho filosofie nemůže být považována za nekoherentní aristotelismu, jak

  • Název v anglickém jazyce

    Is Bonaventurianism a Unique Philosophical System? The Reception of Medieval Philosophical Traditions in the Works of Valerian Magni.

  • Popis výsledku anglicky

    The philosophical thoughts of St. Bonaventure, which belong to the most significant and influential of high Scholasticism in the 13th century, were formed by the conflict among the authorities of Plato, Aristotle and St. Augustin as a background. The question is if St. Bonaventure continued in the Augustinian way of philosophizing (E. Gilson) or if he incoherently and inconsistently followed Aristotelian philosophy (F. Van Steenberghen) or if he elaborated this collision of philosophical patterns to a unique philosophical-theological system (J. F. Quinn). It seems that Bonaventure's philosophy offers useful systematical elements. In the 17th century, Valeriano Magni chose his works as the starting point of his own "new" philosophical system. Magni's philosophy, however, is essentially different from Medieval Bonaventurianism without regards to the different interpretations of Bonaventure's approach to philosophy. Firstly, Magni was a keen opponent of Aristotelianism and therefore his p

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia neoaristotelica

  • ISSN

    1214-8407

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2015

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplementum 2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    135-146

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus