Teorie poznání u sv. Bonaventury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73584129" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73584129 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://aither.eu/" target="_blank" >http://aither.eu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teorie poznání u sv. Bonaventury
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o recepci aristotelismu v teorii poznání u sv. Bonaventury. Zaměřuje se jak na smyslové tak na rozumové poznání a rekonstruuje hlavní rysy Bonaventurovy epistemologie. Zatímco v oblasti smyslů Bonaventura následuje především Aristotela jako mistra vědění, v oblasti rozumového poznání je závislý na Platonovi jako mistru moudrosti a sv. Agustinovi. Avšak i teorie smyslového poznání je u Bonaventury ovlivněna augustinismem a rozumové poznání je popsáno s pomocí aristotelské terminologie. Bonaventura se pokouší harmonizovat obě tradice. Na jedné straně přijímá význam smyslů pro poznání, na straně druhé zdůrazňuje neměnnost předmětu poznání prostřednictvím exemplarismu a neomylnost poznávajícího prostřednictvím iluminismu. Bonaventurův přístup je motivován teologicky. Filosofie je podle něj neoddělitelná od teologie, která tak musí mít klíčový vliv na filosofické myšlení.
Název v anglickém jazyce
Theory of Knowledge according to St. Bonaventure
Popis výsledku anglicky
The article deals with St. Bonaventure’s reception of Aristotelianism in the theory of knowledge. It focuses on both sensual and intellectual cognition and reconstructs the main features of St. Bonaventure’s epistemology. While in the realm of senses Bonaventure follows mainly Aristotle as a master of knowledge, in the realm of intellect he is mostly depended on Plato, as the master of wisdom, and St. Augustine. However, the sensual cognition is in Bonaventure influenced by Augustinianism, and intellectual cognition is described with the help of Aristotelian terminology. Bonaventure tries to harmonize both traditions. On the one hand he accepts the necessity of senses for cognition. On the other hand, he emphasises the unchangeability of the object of cognition by means of exemplarism and the infallibility of the cognizing subject by means illuminism. Bonaventure’s approach is motivated by theology. Philosophy is according to him inseparable from theology, which therefore must have a crucial impact on philosophical thought.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
AITHÉR
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Svazek periodika
9 (2017)
Číslo periodika v rámci svazku
18
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
40-57
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—