Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teorie poznání u sv. Bonaventury

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73584129" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73584129 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://aither.eu/" target="_blank" >http://aither.eu/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Teorie poznání u sv. Bonaventury

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek pojednává o recepci aristotelismu v teorii poznání u sv. Bonaventury. Zaměřuje se jak na smyslové tak na rozumové poznání a rekonstruuje hlavní rysy Bonaventurovy epistemologie. Zatímco v oblasti smyslů Bonaventura následuje především Aristotela jako mistra vědění, v oblasti rozumového poznání je závislý na Platonovi jako mistru moudrosti a sv. Agustinovi. Avšak i teorie smyslového poznání je u Bonaventury ovlivněna augustinismem a rozumové poznání je popsáno s pomocí aristotelské terminologie. Bonaventura se pokouší harmonizovat obě tradice. Na jedné straně přijímá význam smyslů pro poznání, na straně druhé zdůrazňuje neměnnost předmětu poznání prostřednictvím exemplarismu a neomylnost poznávajícího prostřednictvím iluminismu. Bonaventurův přístup je motivován teologicky. Filosofie je podle něj neoddělitelná od teologie, která tak musí mít klíčový vliv na filosofické myšlení.

  • Název v anglickém jazyce

    Theory of Knowledge according to St. Bonaventure

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with St. Bonaventure’s reception of Aristotelianism in the theory of knowledge. It focuses on both sensual and intellectual cognition and reconstructs the main features of St. Bonaventure’s epistemology. While in the realm of senses Bonaventure follows mainly Aristotle as a master of knowledge, in the realm of intellect he is mostly depended on Plato, as the master of wisdom, and St. Augustine. However, the sensual cognition is in Bonaventure influenced by Augustinianism, and intellectual cognition is described with the help of Aristotelian terminology. Bonaventure tries to harmonize both traditions. On the one hand he accepts the necessity of senses for cognition. On the other hand, he emphasises the unchangeability of the object of cognition by means of exemplarism and the infallibility of the cognizing subject by means illuminism. Bonaventure’s approach is motivated by theology. Philosophy is according to him inseparable from theology, which therefore must have a crucial impact on philosophical thought.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AITHÉR

  • ISSN

    1803-7860

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9 (2017)

  • Číslo periodika v rámci svazku

    18

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    40-57

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus