Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Emotion and Affect in Reading McEwan: Empirical Analysis of Readers' Response

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33157167" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33157167 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Emotion and Affect in Reading McEwan: Empirical Analysis of Readers' Response

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The presented paper aims to illustrate the contribution of cognitive approach both to the research of literary reading experience and the practice of literary analysis. It presents the results of an empirical, questionnaire-based research of readers' responses to selected narrative texts and contrasts traditional close readings of two short stories by the British writer Ian McEwan, "Homemade" and "Butterflies", with a structured cognitive analysis of these stories, based on collected empirical data fromover two hundred voluntary readers. The purpose of the analysis was to confirm a hypothesis that readers' interpretations of literary narratives are shaped both by their cognitive frames and models, i.e. previously acquired, culture based knowledge andexperience, and also by general cognitive structures of the mind which influence the readers' interpretative strategies and mental representations of a fictional discourse.

  • Název v anglickém jazyce

    Emotion and Affect in Reading McEwan: Empirical Analysis of Readers' Response

  • Popis výsledku anglicky

    The presented paper aims to illustrate the contribution of cognitive approach both to the research of literary reading experience and the practice of literary analysis. It presents the results of an empirical, questionnaire-based research of readers' responses to selected narrative texts and contrasts traditional close readings of two short stories by the British writer Ian McEwan, "Homemade" and "Butterflies", with a structured cognitive analysis of these stories, based on collected empirical data fromover two hundred voluntary readers. The purpose of the analysis was to confirm a hypothesis that readers' interpretations of literary narratives are shaped both by their cognitive frames and models, i.e. previously acquired, culture based knowledge andexperience, and also by general cognitive structures of the mind which influence the readers' interpretative strategies and mental representations of a fictional discourse.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Anglophone Culture Across Centuries and Borders

  • ISBN

    978-80-244-4732-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    163-170

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Olomouc

  • Datum konání akce

    16. 10. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku