Emotion and Affect in Reading McEwan: Empirical Analysis of Readers' Response
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33157167" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33157167 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Emotion and Affect in Reading McEwan: Empirical Analysis of Readers' Response
Popis výsledku v původním jazyce
The presented paper aims to illustrate the contribution of cognitive approach both to the research of literary reading experience and the practice of literary analysis. It presents the results of an empirical, questionnaire-based research of readers' responses to selected narrative texts and contrasts traditional close readings of two short stories by the British writer Ian McEwan, "Homemade" and "Butterflies", with a structured cognitive analysis of these stories, based on collected empirical data fromover two hundred voluntary readers. The purpose of the analysis was to confirm a hypothesis that readers' interpretations of literary narratives are shaped both by their cognitive frames and models, i.e. previously acquired, culture based knowledge andexperience, and also by general cognitive structures of the mind which influence the readers' interpretative strategies and mental representations of a fictional discourse.
Název v anglickém jazyce
Emotion and Affect in Reading McEwan: Empirical Analysis of Readers' Response
Popis výsledku anglicky
The presented paper aims to illustrate the contribution of cognitive approach both to the research of literary reading experience and the practice of literary analysis. It presents the results of an empirical, questionnaire-based research of readers' responses to selected narrative texts and contrasts traditional close readings of two short stories by the British writer Ian McEwan, "Homemade" and "Butterflies", with a structured cognitive analysis of these stories, based on collected empirical data fromover two hundred voluntary readers. The purpose of the analysis was to confirm a hypothesis that readers' interpretations of literary narratives are shaped both by their cognitive frames and models, i.e. previously acquired, culture based knowledge andexperience, and also by general cognitive structures of the mind which influence the readers' interpretative strategies and mental representations of a fictional discourse.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Anglophone Culture Across Centuries and Borders
ISBN
978-80-244-4732-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
163-170
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
16. 10. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—