Dobro mezi Aristotelem a moderním myšlením: Dobrý sykofant
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33157734" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33157734 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dobro mezi Aristotelem a moderním myšlením: Dobrý sykofant
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola pojednává o definici dobra podle Moora a Aristotela. Oba sdílejí podobný přístup k definování s ohledem na common sense (Moore) nebo phronesis (Aristotle). Jestliže mluvčí hovoří o něčem, že je dobré, znamená to, že něco je části dobra. Moore tvrdí, že neexistuje definice dobra, protože dobro neobsahuje části. Můžeme za dobré považovat slast nebo rozumnost, ačkoliv ani slast ani rozumnost nejsou přirozené části dobra (tj. naturalistický omyl). Na druhé straně Aristotelés definuje dobro v EticeNikomachově a zastává, že vskutku můžeme objevit jakési "přirozené" části dobra i v dalších knihách (tj. Kategorie, Metafyzika). Napřed dobro a zlo jsou párové termíny a existuje střed, který je neutrální vzhledem k dobru a zlu (např. procházet se). Za druhé se dá stupňovat dobré i špatné až k dokonalosti. Za třetí je dobro to, k čemu všechno směřujue. Za čtvrté dobro a zlo jsou dva autonomní rody, což znamená, že protivou špatného je někdy dobré, někdy špatné (např. dobrý zloděj).
Název v anglickém jazyce
Goodness Between Aristotle and Modern Thought: Good Sycophant
Popis výsledku anglicky
The chapter deals with the definition of Good according to Moore and Aristotle. Both share similar attitudes to defining in respect to common sense (Moore) or phronesis (Aristotle). If a speaker talks about something that is good, it means that that something is a part of Good. Moore states that there is no definition of Good because Good does not consist of properties. We can consider pleasure or rationality to be good however neither pleasure nor rationality are natural properties of Good (i.e. Naturalistic fallacy). On the other hand, Aristotle defines Good in Nicomachean Ethics and posits that we indeed can discover some "natural" properties of Good in other books (i.e. Categories, Metaphysics). Firstly, Good and Bad are paired terms and there is amiddle ground where is a neutral account of Good or Bad (e.g., to walk). Secondly, something good or bad tends towards perfection. Thirdly, Good is a goal of everything. Lastly, Good and Bad are two autonomous genera. It means that the o
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Platonica Pilonica IV. Dobro
ISBN
978-80-261-0341-7
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
147-152
Počet stran knihy
191
Název nakladatele
Západočeská univerzita
Místo vydání
Plzeň
Kód UT WoS kapitoly
—