Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dobro mezi Aristotelem a moderním myšlením: Dobrý sykofant

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33157734" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33157734 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dobro mezi Aristotelem a moderním myšlením: Dobrý sykofant

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola pojednává o definici dobra podle Moora a Aristotela. Oba sdílejí podobný přístup k definování s ohledem na common sense (Moore) nebo phronesis (Aristotle). Jestliže mluvčí hovoří o něčem, že je dobré, znamená to, že něco je části dobra. Moore tvrdí, že neexistuje definice dobra, protože dobro neobsahuje části. Můžeme za dobré považovat slast nebo rozumnost, ačkoliv ani slast ani rozumnost nejsou přirozené části dobra (tj. naturalistický omyl). Na druhé straně Aristotelés definuje dobro v EticeNikomachově a zastává, že vskutku můžeme objevit jakési "přirozené" části dobra i v dalších knihách (tj. Kategorie, Metafyzika). Napřed dobro a zlo jsou párové termíny a existuje střed, který je neutrální vzhledem k dobru a zlu (např. procházet se). Za druhé se dá stupňovat dobré i špatné až k dokonalosti. Za třetí je dobro to, k čemu všechno směřujue. Za čtvrté dobro a zlo jsou dva autonomní rody, což znamená, že protivou špatného je někdy dobré, někdy špatné (např. dobrý zloděj).

  • Název v anglickém jazyce

    Goodness Between Aristotle and Modern Thought: Good Sycophant

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter deals with the definition of Good according to Moore and Aristotle. Both share similar attitudes to defining in respect to common sense (Moore) or phronesis (Aristotle). If a speaker talks about something that is good, it means that that something is a part of Good. Moore states that there is no definition of Good because Good does not consist of properties. We can consider pleasure or rationality to be good however neither pleasure nor rationality are natural properties of Good (i.e. Naturalistic fallacy). On the other hand, Aristotle defines Good in Nicomachean Ethics and posits that we indeed can discover some "natural" properties of Good in other books (i.e. Categories, Metaphysics). Firstly, Good and Bad are paired terms and there is amiddle ground where is a neutral account of Good or Bad (e.g., to walk). Secondly, something good or bad tends towards perfection. Thirdly, Good is a goal of everything. Lastly, Good and Bad are two autonomous genera. It means that the o

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Platonica Pilonica IV. Dobro

  • ISBN

    978-80-261-0341-7

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    147-152

  • Počet stran knihy

    191

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Kód UT WoS kapitoly