Tolerantní nebo xenofobní společnost? Filozoficko-pedagogické aspekty multikulturního vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33157752" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33157752 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Husar6" target="_blank" >http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Husar6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tolerantní nebo xenofobní společnost? Filozoficko-pedagogické aspekty multikulturního vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
V letech 2011-2012 jsme se věnovali poprvé výzkumu hodnot a postojů žáků, cílovou skupinou byli žáci gymnázií na Moravě, ve vztahu ke kulturní či etnické jinakosti. Na základě tohoto výzkumu, podpořeného v rámci projektu ESF OPVK CZ.1.07/1.2.00/14.0024 "Multikulturní workshopy", jsme s týmem studentů motivovaných také osobní zkušeností z realizací multikulturních workshopů, jichž se jako lektoři účastnili, získali vědecko-výzkumný grant ze studentské grantové soutěže a mohli se tématu věnovat v daleko větším rozsahu. V letech 2014-2015 jsme tak, díky projektu SGS IGA_2014_099 "Multikulturalismus v pedagogické praxi", zkoumali postoje a hodnoty žáků a žákyň různorodých středních i základních škol se zaměřením na jejich vnímání příslušníků odlišné kultury či etnicity a k žákům jsme přidali také rozsáhlou skupinu učitelů těchto škol. Dílčí výsledky z daného výzkumného šetření vám přiblíží také příspěvek Jany Máčalové "Postoje českých pedagogů k Romům a možnosti jejich změny" a příspěvek Michaely Roubínkové a Blanky Moravcové "Hodnoty a postoje českých žáků ve vztahu k jinakosti". Na základě zobecnění výsledků našeho rozsáhlého výzkumu se pokusím čtenářům přiblížit důvody, proč vnímáme českou společnost jako málo tolerantní a se sklony ke xenofobii i rasismu.
Název v anglickém jazyce
A tolerant or a xenophobic society? Philosophical-pedagogical aspects of multicultural education
Popis výsledku anglicky
In 2011-2012, we carried out our first research on the values and attitudes of students towards cultural or ethnic differences, particularly of those studying at Moravian grammar schools. Based on this research, supported by the ESF OPVK CZ.1.07/1.2.00/14.0024 project "Multicultural workshops", and on our experience with the multicultural workshops, we were able to receive a grant in a students' grant competition and conduct a more extensive research on the topic. In 2014-2015, thanks to the SGS IGA_2014_099 project "Multiculturalism in pedagogical practice", we explored the attitudes and values of the students of various secondary and primary schools, focusing on their perception of the people of different cultures and ethnicities; we also added a large number of teachers into our sample group. Partial findings of the research are introduced in the paper by Jana Máčalová "Czech teachers' attitudes towards the Roma and the possibilities of changing them" and another one by Michaela Roubínková and Blanka Moravcová "Values and attitudes of Czech students in relation to otherness". Below, based on a generalization of the findings of our extensive research, I try to explain why we consider the Czech society little tolerant, with an inclination towards xenophobia and racism.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Nová sociálna edukácia človeka IV
ISBN
978-80-555-1560-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
111-118
Název nakladatele
Prešovská univerzita v Prešove
Místo vydání
Prešov
Místo konání akce
Prešov
Datum konání akce
10. 11. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—