Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Agresivita u studentek a studentů českých gymnázií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33159670" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33159670 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Agresivita u studentek a studentů českých gymnázií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Domníváme se, že základním určovatelem výskytu agrese u jedince je jeho osobnostní nastavení, kdy v čele je agresivita, která je podporována citovou tvrdostí, impulzivitou a dalšími osobnostními charakteristikami. Agresivita je tendence k agresivnímu a násilnému chování, jedná se o stálejší rys osobnosti, který podmiňuje agresivní chování v různých situacích. Agrese pak je již konkrétní projev této vnitřní dispozice. Agresivní projevy nabývají různých podob jako je hněv, hostilita, násilí či asertivita. Odborníci se snaží při poznávání agresivity využívat měřící nástroje, kterými jsou hlavně dotazníky a škály. Škála agresivity Dolejš, Suchá a Skopal (SADSS) je metoda obsahující 30 položek, které jsou rozděleny do tří subškál: a) fyzická agresivita, b) hněv a c) hostilita. Vysoký celkový skór v SADSS, poukazuje na jedince, který využívá k obraně, k prosazení vlastních zájmů či k zábavě fyzickou agresivitu. Agresivní jedinci jsou hostilní, nepřátelští a arogantní ke svému okolí, bez respektu k svobodě druhých, k životu či k společensky uznávaným hodnotám. Do výzkumu se zapojilo 2 387 adolescentů, kteří docházeli do jednoho z 30 gymnázií nacházejícím se na území České republiky, z tohoto počtu bylo 60 % dívek. Výzkumný soubor tvoří 2,75 % jedinců ze sledované populace. Na hladině významnosti 0,001 byly zjištěny genderové rozdíly ve faktorech fyzická agresivita, hněv a v celkovém skóru agresivity ve Škále SADSS. Hněv a fyzická agresivita jsou ve velmi úzkém vztahu s celkovým skórem agresivity, který jedinci vykazují, a to r > .80, na hladině významnosti p = 0,001. Bylo zjištěno, že existuje několik středně významných kladných vztahů mezi agresivitou a impulzivitou, depresivitou, úzkostností, citovou tvrdostí a realizováním různých forem rizikových aktivit (krádeže, užívání alkoholu, tabáku či vandalizmus).

  • Název v anglickém jazyce

    Aggression Among Czech Grammar School Students

  • Popis výsledku anglicky

    We are of the opinion that the primary determinant of aggression in an individual is the individual's personality, headed by aggressiveness, which is supported by emotional hardness, impulsiveness and other personality traits. Aggressiveness is the tendency to aggressive and violent behaviour, a stable personality trait that conditions aggressive behaviour in varied situations. Aggression is a concrete manifestation of this inner disposition. Aggressive manifestations take various forms such as anger, hostility, violence and assertiveness. When studying aggressiveness, experts rely on measuring tools: mainly questionnaires and scales. The Dolejš-Suchá-Skopal Aggression Scale (SADSS) is a method that contains 30 items divided into three subscales: a) physical aggression, b) anger, and c) hostility. A high SADSS score indicates that the individual uses physical aggression for defence, to promote their own interests or for fun. Aggressive individuals are hostile, unfriendly and arrogant to their surroundings, disrespectful of the freedom of others, to life or to social values. A total of 2,387 adolescents participated in the research. These were students of one of 30 grammar schools in the Czech Republic, of whom 60% were girls. The research participants represent 2.75% of the focus population. At a significance level of 0.001, gender differences were found in the factors of physical aggression, anger, and in the general aggression score on the SADSS Scale. Anger and physical aggression are very closely linked to the total score of aggression reported, with r> .80, at a significance level of p = 0.001. Several moderately significant positive relationships were found between aggression and impulsiveness, depression, anxiety, emotional hardness, and various forms of high-risk behaviour (thefts, use of alcohol, tobacco, and vandalism).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Agresivita u českých adolescentů

  • ISBN

    978-80-244-5022-3

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    41-63

  • Počet stran knihy

    85

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS kapitoly