Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The (positive) role of the first foreign language in courses Dutch as a foreign language

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33159753" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33159753 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    nizozemština

  • Název v původním jazyce

    De (positieve) rol van de eerste vreemde taal in het grammatica-onderwijs Nederlands als vreemde taal

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dit hoofdstuk beschrijft de resultaten van een onderzoek onder studenten Nederlands als vreemde taal die studeren bij de vakgroep Nederlands van de Palacký Universiteit Olomouc in Tsjechië. Dit onderzoek werd uitgevoerd met behulp van een vragenlijst verspreid onder alle studenten die waren ingeschreven in de cursussen grammatica in 2015. De primaire focus lag op het verzamelen en analyseren van gegevens met betrekking tot de rol van de vreemde taal (talen), die de studenten (op een bepaald niveau ) beheersten voorafgaand aan hun studie Nederlands. De conclusie is, dat de eerste respectievelijk de tweede vreemde taal - door middel van positieve en negatieve taaloverdracht - een groot potentieel om bij te dragen aan de effectiviteit van het leerproces binnen de cursussen die gericht zijn op beheersing van het Nederlandse grammaticale systeem . Daarom izou deze kennis intensiever moeten worden benut in deze cursussen.

  • Název v anglickém jazyce

    The (positive) role of the first foreign language in courses Dutch as a foreign language

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter describes the results of a research carried out among the students of Dutch as a foreign language studying Dutch at the Dutch Department of Palacký University Olomouc in the Czech Republic. This research was carried out through the means of a questionnaire distributed among all the students following the grammar courses in 2015. The primary focus was gathering and analysing the data concerning the role the foreign language(s) which the students have (to a certain level) mastered prior to their study of Dutch. The conclusion is, that the first respectively the second foreign language has - through the means of the positive and the negative language transfer - a great potential to contribute to the effecttiveness of the learning process within the courses aiming at mastering the Dutch grammar system. That is why it should be exploited more intensively in these courses.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Taalverwerving Nederlands ter discussie. Een kritisch boek over de taalverwerving Nederlands al vreemde taal

  • ISBN

    978-83-8061-310-2

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    23-35

  • Počet stran knihy

    181

  • Název nakladatele

    Wydawnictwo KUL

  • Místo vydání

    Lublin

  • Kód UT WoS kapitoly