Finanční (ne)gramotnost ve stáří: výzva pro edukaci seniorů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33161225" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33161225 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Finanční (ne)gramotnost ve stáří: výzva pro edukaci seniorů
Popis výsledku v původním jazyce
Chudobu sice nelze chápat jako univerzální či samozřejmou součást stáří, přesto stáří patří k fázím životní dráhy, během níž jsou lidé vůči chudobě zranitelnější. Komplexní pohled na chudobu ve stáří nutně zahrnuje i téma způsobilosti, resp. kompetentnosti osob hospodařit se zdroji, resp. "transformovat statky, využívat jejich potenciál" (Mareš, 2002, s. 32). Fox s kol. charakterizují seniory jako časté oběti finančních podvodů a vykořisťování. Oumlil a Williams v této souvislosti poukazují na nižší míru finanční gramotnosti chudých seniorů - na jejich neschopnost plánovat výdaje a přiměřeně nakládat s peněžními prostředky, na nerozvážné využívání "skoro každé příležitosti" k doplnění svých skrovných příjmů a zvýšení kupní síly, neobeznámenost se svými právy a povinnostmi coby konzumentů či účastníků právních vztahů, ale také na jejich velkou důvěřivost a nedostatek sebevědomí (Oumlil, Williams, 2011, s. 276-277). Reflexe finančních problémů seniorů dokonce směřuje v zahraničí k etablování nového multidisciplinárního oboru - finanční gerontologie. V našem textu se budeme zabývat tématem finanční (ne)gramotnosti seniorů. Poskytneme přehled stavu vědeckého poznání v dané oblasti a využijeme výsledků analýzy dat námi realizovaného kvalitativního výzkumu Chudoba ve stáří (Sýkorová et al., 2014). Data z tohoto výzkumu poskytují plastický obraz finančních strategií seniorů, včetně těch, které je ohrozily chudobou nebo významně přispěly k jejich pádu do chudoby, a přesvědčivě prokazují význam vzdělávání seniorů v oblasti finanční gramotnosti. Na základě empirických zjištění a kritického rozboru vybraných zahraničních modelů finančního vzdělávání navrhneme doporučení pro edukační praxi, resp. edukační programy pro seniory, zejména seniory chudé a chudobou ohrožené.
Název v anglickém jazyce
Financial (il)literacy in old age: the challenge to educate senior citizens
Popis výsledku anglicky
Poverty cannot be understood as a universal or natural part of old age; still, old age is one of the stages of life course when individuals are more vulnerable to poverty. A complex perspective on poverty in old age inevitably includes the issue of individuals' capability to manage their resources, or "to transform their property, to use its potential" (Mareš, 2002, s. 32). Fox et al. characterize the elderly as frequent victims of financial swindles and exploitation. In this context Oumlil and Williams point out poor seniors' worse financial literacy - inability to plan their expenses and to appropriately manage their financial means, imprudent use of "nearly every opportunity" to improve their modest incomes and to increase their buying power, infamiliarity with their rights and duties as consumers or participants in legal relations as well as insufficient self-confidence and credulity (Oumlil, Williams, 2011, s. 276-277). Abroad the reflection of seniors' financial problems heads towards establishing of a new multidisciplinary branch - financial gerontology. The chapter will deal with the issue of financial il/literacy of seniors. It will provide an outline of the state of scientific knowledge in the particular area as well as use the outcomes of an analysis of the data of our qualitative research Poverty in Old Age (Sýkorová et al., 2014). The data from this research provide a full picture of seniors' financial strategies, including those threatening them with poverty or significantly contributing to their fall into poverty; they also confirm the significance of seniors' education in the field of financial literacy convincingly. Recommendations for educational practice, or educational programmes for seniors, namely poor and poverty-threatened seniors will be proposed on the basis of empirical findings and a critical analysis of selected foreign models of financial education.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
EDUKACJA I KOMPETENCJE SENIORÓW
ISBN
978-83-941568-6-2
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
33-50
Počet stran knihy
172
Název nakladatele
UNIWERSYTET PEDAGOGICZNY W KRAKOWIE
Místo vydání
KRAKÓW
Kód UT WoS kapitoly
—