K pojmu "italianismus" v kontextu středověkého umění 14. století a jeho pojetí v proměnách uměnovědného diskurzu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33161517" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33161517 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K pojmu "italianismus" v kontextu středověkého umění 14. století a jeho pojetí v proměnách uměnovědného diskurzu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován souvislostem spojeným s problematikou užívání pojmu italianismus či obecného označení "italský vliv" ve starší odborné uměnovědné literatuře a jejich vnímání současným uměnovědným bádáním. Zaměřuje se na problematiku definování obou pojmů a na obtíže pojící se s touto intencí. Zamýšlí se nad diskutovanou otázkou jejich výstižnosti, kdy je oběma termínům často vytýkána přílišná generalizace a historická nepřesnost, přičemž však v uměleckohistorické terminologii chybí vhodnější ekvivalent, který by proces přenosu prvků uměleckého tvarosloví převzatých či přenesených z oblasti tvorby uměleckých center Apeninského poloostrova přesněji obecně charakterizoval. Sleduje počátky užívání termínů, jejich diskutabilní historickou opodstatněnost v závislosti na měnících se obdobích a pojmy zasazuje do širšího všeobecného kontextu. Kloní se k jejich dalšímu užívání.
Název v anglickém jazyce
On the Term "Italianism" in the Context of the 14th Century Medieval Art and Its Changing Interpretation in the Art-Historical Discourse
Popis výsledku anglicky
The paper deals with issues relating to the use of the term "Italianism" and the general designation "Italian influence" in older specialist art-historical literature, and the way they are seen by contemporary art-historical research. The paper concentrates on issues connected with defining the two terms and the difficulties that are linked to this, It reflects on the much-discussed question of ther appropriateness; both terms are frequently criticised as being too generalised and historically inaccurate. At the same time, however, aet-historical terminology lacks a more appropriate equivalent to provide a more accurate general description of the process of transfering elements of artistic form and structure adopted or transferred from the artistic centers of the Apenine peninsula. The paper examines the beginning of the use of the terms and their questionable historical justification in connection with changing eras, and places them in a broader general context. The paper tends towards the view that the terms should continue to be used.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Staré a nové. Staré jako východisko, či překážka? Sborník příspěvků
ISBN
978-80-87922-07-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
35-40
Název nakladatele
Univerzita Karlova. Katolická teologická fakulta
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
28. 4. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—