Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Promítání v brněnských divadlech na přelomu 19. a 20. století a etablování kinematografie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162510" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162510 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Promítání v brněnských divadlech na přelomu 19. a 20. století a etablování kinematografie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V této studii zdůvodňuji fenomén promítání ve středoevropských repertoárových divadlech na začátku 20. století. V tomto období divadla neuváděla jen divadelní představení, ale organizovala také rozmanité audiovizuální představení založená na promítání. Tento jev rozebírám především na příkladech z německého Městského divadla v Brně (Stadttheater Brünn) and českého Národního divadla v Brně. Pokus o ustavení pravidelných projekcí v německém Městském divadle v Brně korespondoval s dobovým konceptem "ušlechtilé zábavy" a vycházel z osvětové a vědecké poznatky popularizující praxe institucí Urania, které vznikly v Berlíně, Vídni, Budapešti a jiných městech na konci 19. století. K těmto experimentům došlo v období výrazných změn ve skladbě dobového divadelního publika a návštěvnictva kulturních událostí v Habsburské monarchie před začátkem První světové války. Tyto změny silně souvisely se zrychlujícím se procesem urbanizace a následující konstitucí moderní populární kultury. V této dynamické konstelaci byla konstituce kinematografie jako nové kulturní formy jednou z částí komplexnější změny, spíš než výhradním důvodem krize divadel. Na tuto krizi pak divadla reagovala tím, že experimentovala s audiovizuálními pořady, usilovala o rekonstrukci hlediště omezením lóží či zvyšovala nabídku levných vstupenek. Další reakcí, kterou jsem v brněnském kontextu vypozoroval, je pokus získat vlastní kinolicenci.

  • Název v anglickém jazyce

    Film Screenings in Brno Theatres at the Turn of the 20th Century and the Establishment of Cinematography Film Screenings in Brno Theatres at the Turn of the 20th Century and the Establishment of Cinematography Film Screenings in Brno Theatres at the Turn of the 20th century and the Establishment of Cinematography

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, I present reasons for screening practices in central European repertory theatres at the beginning of the 20th century. At that time, theatre buildings were places which offered not only theatrical shows but also organized audiovisual performances of different kind of projected image. I analyse them first and foremost with examples from German Municipal Theatre in Brno (Stadttheater Brünn) and Czech National Theatre in Brno (Národní divadlo v Brně). The attempt for establishing regular screenings in German Municipal Theatre in Brno (Stadttheater Brünn) generally corresponded with the concept of so called "noble pastime". The changes in theatre public and audience of cultural events in general brought about a signi cant tendency in the whole culture in Habsburg Monarchy before the Great War. These changes were strongly connected to the accelerated process of urbanization and the following constitution of modern popular culture. In this dynamic constellation, the constitution of cinema was one of elements of a more complex change, rather than an exclusive reason for the crisis of theatres. One of the reactions of theatres was an attempt to reconstruct their disposition and auditorium by reducing loges for rich and offering more seats for cheap tickets. One more reaction that I observed in the context of Brno theatre culture was an attempt for obtaining the cinema license.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury

  • ISBN

    978-80-7004-176-5

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    83-108

  • Počet stran knihy

    331

  • Název nakladatele

    Národní filmový archiv

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly