Persvazivní funkce výrazových prostředků syntaktického plánu ve vybraných komunikátech mluvené publicistiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A73581538" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:73581538 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Persvazivní funkce výrazových prostředků syntaktického plánu ve vybraných komunikátech mluvené publicistiky
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka v článku sleduje funkci prostředků syntaktického jazykového plánu při ovlivňování recipientů zpravodajské relace České televize Události. V jednotlivých moderátorských vstupech očekávaně nedocházelo k záměrnému snižování objektivity či informační kvality, byla zde ale evidentní snaha probudit a následně i udržet pozornost předpokládaných recipientů užitím aktivizačních prostředků; k nejnápadnějším z nich pak patřilo variování slovosledného uspořádání spojené s přesunováním intonačního centra či vytváření neslovesných, intonačně osamostatněných výpovědí, jejichž užití zvyšovalo dynamiku a apelativnost jednotlivých vstupů. Kvantitativní vyjádření výskytů vybraných výrazových prostředků (k nimž jsme vedle užití modifikovaného slovosledu a neslovesných výpovědí zařadili např. ještě užití modality, prostředky řečnického stylu (řečnické otázky, výpovědi se synekdochickým konatelem děje) či pragmaticky aktivní gramatické kategorie, jako např. slovesný rod) nám ukázalo, že výběr výrazových prostředků neprobíhá pouze na lexikální rovině (kde je zřejmě nejnápadnější), ale i v ostatních jazykových plánech. Výrazová pestrost těchto prostředků je pak důležitým faktorem nejenom při utváření specifického autorského stylu, ale zejména při aktivizaci předpokládaných recipientů.
Název v anglickém jazyce
The persuasive function of the syntactic plan language means as attested in selected communicates representing spoken journalism
Popis výsledku anglicky
The author analyses the function of selected syntactic plan language means, the usage of which has been attested in the presenters’ speech within Události, the main evening news of the Czech statutory broadcaster, Česká televize. The presenters use full valency syntactic constructions, i.e. syntactic constructions using the complete set of verbal arguments. The presenters’ don’t manifest any of the phenomena typical of everyday spontaneous spoken interaction. Through thorough analysis of selected texts the author has proved that to influence the assumed audiences, the presenters use word-order modifications, epistemic language means, and voluntative modality, as well as utterances lacking finite verb forms. The attested persuasive means are functionally similar to the usage of headlines in written journalism; however, in other cases they may build ellipsis-based utterances or other types of utterance modifications. Individual presenter’s idiolects have shown differences as for the relative frequency of modifications. The relative persuasive strength of the language means used with respect to the assumed audiences varied as well.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemica Olomucensia
ISSN
1803-876X
e-ISSN
—
Svazek periodika
7 (2016)
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
50-79
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—