Jak se čeští řidiči seznamují s pokročilými asistenčními systémy v osobních automobilech?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73580502" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73580502 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak se čeští řidiči seznamují s pokročilými asistenčními systémy v osobních automobilech?
Popis výsledku v původním jazyce
Pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS) mohou mít vliv na dopravní bezpečnost – jak pozitivní, tak negativní, pokud řidiči neznají jejich účel a omezení. Cílem této studie bylo zjistit, jakým způsobem se čeští majitelé ADAS o systémech informují, jaké s nimi mají zkušenosti a jak tyto ovlivňují jejich názor na dané systémy. Z výsledků 52 polostrukturovaných rozhovorů vyplývá, že čeští řidiči se o nových technologiích často neinformují předem a tak o mnohých limitech systémů netuší. Nejraději se učí praxí a manuál spíše nečtou, bylo by proto dobré zaměřit se na jejich vzdělávání v oblasti nových dostupných systémů, počínaje informacemi v autoškole.
Název v anglickém jazyce
How do Czech drivers familiarize themselves with Advanced Driver Assistance Systems?
Popis výsledku anglicky
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) could influence traffic safety – both positively and negatively, if the drivers are not aware about the systems’ purpose and limitations. The present study aims to explore, how do Czech ADAS owners learn about the systems, what their experience is and how does it influence their opinion about selected systems. Based on 52 semi-structured interviews, Czech drivers often don’t look for information about new automotive technologies beforehand and so they don’t know about certain system limitations. They prefer to learn by on-road trial-and-error and usually do not read the user’s manual. Therefore, it would be advisable to focus on their education about new available car systems, beginning with the driving school.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD03000195" target="_blank" >TD03000195: Adaptace člověka na asistenční systémy pro řidiče v motorových vozidlech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
111-114
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—