Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Learning about advanced driver assistance systems – The case of ACC and FCW in a sample of Czech drivers

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73587301" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73587301 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.05.032" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.05.032</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trf.2018.05.032" target="_blank" >10.1016/j.trf.2018.05.032</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Learning about advanced driver assistance systems – The case of ACC and FCW in a sample of Czech drivers

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present study aims to explore what kind of information users of two advanced driver assistance systems (ADAS) have about the systems, how they acquired it, and which methods they would prefer for learning about the systems’ capabilities and limitations. Data was collected within the scope of a broader ADAS user experience study using in-depth interviews. Answers from 38 Czech owners of cars with Forward Collision Warning (FCW) and Adaptive Cruise Control (ACC) were analysed using qualitative content analysis. The results suggest that most owners do not read the user’s manual and rely on their own trial-and-error on-road experience or information from the car dealership. Thereby, information about the limitations of the systems might not be known to them beforehand and could lead to surprises when these are experienced in real traffic. Therefore, prior education about the functions, control, and limitations of FCW and ACC is advised.

  • Název v anglickém jazyce

    Learning about advanced driver assistance systems – The case of ACC and FCW in a sample of Czech drivers

  • Popis výsledku anglicky

    The present study aims to explore what kind of information users of two advanced driver assistance systems (ADAS) have about the systems, how they acquired it, and which methods they would prefer for learning about the systems’ capabilities and limitations. Data was collected within the scope of a broader ADAS user experience study using in-depth interviews. Answers from 38 Czech owners of cars with Forward Collision Warning (FCW) and Adaptive Cruise Control (ACC) were analysed using qualitative content analysis. The results suggest that most owners do not read the user’s manual and rely on their own trial-and-error on-road experience or information from the car dealership. Thereby, information about the limitations of the systems might not be known to them beforehand and could lead to surprises when these are experienced in real traffic. Therefore, prior education about the functions, control, and limitations of FCW and ACC is advised.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TD03000195" target="_blank" >TD03000195: Adaptace člověka na asistenční systémy pro řidiče v motorových vozidlech</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    TRANSPORTATION RESEARCH PART F-TRAFFIC PSYCHOLOGY AND BEHAVIOUR

  • ISSN

    1369-8478

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    65

  • Číslo periodika v rámci svazku

    August 2019

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    576-583

  • Kód UT WoS článku

    000491217600043

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85048757597