Failed Refounding and Hidden Codification: The German Theory of Punctuation between 1850 and 1915
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73581446" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73581446 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Gescheiterte Neubegründung und verkappte Kodifizierung: Die deutsche Interpunktionslehre zwischen 1850 und 1915
Popis výsledku v původním jazyce
Dieser Beitrag stellt die Entwicklung der deutschen Interpunktionslehre zwischen 1850 und 1915 dar. In dieser Zeit wurde die Orthographie Debatte durch drei Schulen geprägt: die traditionelle, die historisch-etymologische und die phonetische Richtung, was auch die Interpunktionstheorie beeinflusste. Am Ende dieser Phase wurde Dudens bereits 1876 konzipierte Interpunktionslehre in den Rechtschreibduden übernommen, wodurch diese – obgleich nicht amtlich legitimiert – weitgehende Anerkennung fand. Im Aufsatz wird geschildert, auf welchen Wegen diese Lehre in den Rechtschreibduden gelangte und welche Wandlungen sie hierbei erfuhr. Abschließend werden die beschriebenen Entwicklungen im Kontext politischer und kultureller Umstände verortet.
Název v anglickém jazyce
Failed Refounding and Hidden Codification: The German Theory of Punctuation between 1850 and 1915
Popis výsledku anglicky
This study deals with the development of German punctuation theory between 1850 and 1915. In this period, the debate about orthography was influenced by three schools: the traditional, the historical etymological and the phonetic school. This had also an impact on punctuation theory. At the end of this period, Duden’s theory of punctuation (which had been developed already in 1876) was taken into Duden’s dictionary of orthography. Therefore, it became widely accepted although it had no official legitimation. The article describes how this theory got into Duden’s dictionary of orthography and how it was modified within this process. Finally, these developments are considered in their political and cultural contexts.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-06106S" target="_blank" >GA14-06106S: Dějiny teorie německé interpunkce</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sprachwissenschaft
ISSN
0344-8169
e-ISSN
—
Svazek periodika
42
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
36
Strana od-do
305-340
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85031098841