Work-life balance u pedagogů základních škol ve světle teorie vztahové vazby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73582739" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73582739 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://psychkont.osu.cz/fulltext/2017/2017_2_6_Strelec.pdf" target="_blank" >http://psychkont.osu.cz/fulltext/2017/2017_2_6_Strelec.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Work-life balance u pedagogů základních škol ve světle teorie vztahové vazby
Popis výsledku v původním jazyce
Teorie vztahové vazby v dospělosti je slibným konstruktem pro porozumění vztahovosti a interpersonální adaptaci jedince s aplikacemi prorůstajícími do řady psychologických disciplín včetně psychologie práce a organizace. Hlavním cílem výzkumu byla komplexní analýza work-life balance z pohledu teorie a jednotlivých vazebných stylů s důrazem na rozdíly mezi jednotlivými styly. Sběr dat byl realizován pomocí škály ECR-CZ a polostrukturovaného interview. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 78 zaměstnanců základních škol, následně proběhlo 15 interview s respondenty záměrně vybranými dle vztahových vazeb. K analýze bylo využito postupů zakotvené teorie. Výsledky nasvědčují značnému významu teorie v pracovním prostředí a rozdílům v chování zaměstnanců dle stylů vztahové vazby v obou výzkumných oblastech.
Název v anglickém jazyce
Work-life balance in the light of the adult attachment theory Work-life balance in the light of the adult attachment theory in teachers of elementary schools
Popis výsledku anglicky
The main aim of this study was to examine the influence of attachment styles in work-life balance. The research sample consisted of 78 female middle school teachers. Data collection consisted of attachment style diagnostics using the Czech version of Experiences in Close Relationships and semistructured interview assessing respondents’ work-life. Depending on the attachment style, 15 interviews were conducted covering an equal number of secure, anxious and avoidant respondents. Using methodology of grounded theory, data analysis consisted of coding transcripted interviews, identifying key points and grouping them into concepts and categories. Results indicate that individuals with anxious attachment were more likely to experience negative spillover in both directions. Purely positive spillover occurred mainly among secure individuals. Avoidant individuals tended towards segmentation between domains. Secures mostly identified with their work, and individuals with ambivalent attachment fluctuated between segmentation and identification. Different reactions to authority confrontation were also found. Individuals with anxious attachment tend to subordinate to authorities. Avoidant indiviuals showed more assertiveness and resistance. Secure indiviuals acknowledged both personal and role dimentions. Limitations of the study are in the specific research sample and its size. Further research applicating quantitative methods is advised.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychologie a její kontexty (online)
ISSN
1805-9023
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
73-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—