Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Work-life balance u pedagogů základních škol ve světle teorie vztahové vazby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73582739" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73582739 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://psychkont.osu.cz/fulltext/2017/2017_2_6_Strelec.pdf" target="_blank" >http://psychkont.osu.cz/fulltext/2017/2017_2_6_Strelec.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Work-life balance u pedagogů základních škol ve světle teorie vztahové vazby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Teorie vztahové vazby v dospělosti je slibným konstruktem pro porozumění vztahovosti a interpersonální adaptaci jedince s aplikacemi prorůstajícími do řady psychologických disciplín včetně psychologie práce a organizace. Hlavním cílem výzkumu byla komplexní analýza work-life balance z pohledu teorie a jednotlivých vazebných stylů s důrazem na rozdíly mezi jednotlivými styly. Sběr dat byl realizován pomocí škály ECR-CZ a polostrukturovaného interview. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 78 zaměstnanců základních škol, následně proběhlo 15 interview s respondenty záměrně vybranými dle vztahových vazeb. K analýze bylo využito postupů zakotvené teorie. Výsledky nasvědčují značnému významu teorie v pracovním prostředí a rozdílům v chování zaměstnanců dle stylů vztahové vazby v obou výzkumných oblastech.

  • Název v anglickém jazyce

    Work-life balance in the light of the adult attachment theory Work-life balance in the light of the adult attachment theory in teachers of elementary schools

  • Popis výsledku anglicky

    The main aim of this study was to examine the influence of attachment styles in work-life balance. The research sample consisted of 78 female middle school teachers. Data collection consisted of attachment style diagnostics using the Czech version of Experiences in Close Relationships and semistructured interview assessing respondents’ work-life. Depending on the attachment style, 15 interviews were conducted covering an equal number of secure, anxious and avoidant respondents. Using methodology of grounded theory, data analysis consisted of coding transcripted interviews, identifying key points and grouping them into concepts and categories. Results indicate that individuals with anxious attachment were more likely to experience negative spillover in both directions. Purely positive spillover occurred mainly among secure individuals. Avoidant individuals tended towards segmentation between domains. Secures mostly identified with their work, and individuals with ambivalent attachment fluctuated between segmentation and identification. Different reactions to authority confrontation were also found. Individuals with anxious attachment tend to subordinate to authorities. Avoidant indiviuals showed more assertiveness and resistance. Secure indiviuals acknowledged both personal and role dimentions. Limitations of the study are in the specific research sample and its size. Further research applicating quantitative methods is advised.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychologie a její kontexty (online)

  • ISSN

    1805-9023

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    73-84

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus