Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pracovní mobilita u pedagogů základních škol ve světle teorie vztahové vazby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73584351" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73584351 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://ppao.upol.cz/wp-content/uploads/2016/02/sbornik_ppao_2017_v7_mh_final.pdf" target="_blank" >http://ppao.upol.cz/wp-content/uploads/2016/02/sbornik_ppao_2017_v7_mh_final.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pracovní mobilita u pedagogů základních škol ve světle teorie vztahové vazby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Teorie vztahové vazby v dospělosti je slibným konstruktem pro porozumění vztahovosti a interpersonální adaptaci jedince s aplikacemi prorůstajícími do řady psychologických disciplín včetně psychologie práce a organizace. Hlavním cílem výzkumu byla komplexní analýza pracovní mobility z pohledu teorie vztahové vazby s důrazem na rozdíly mezi jednotlivými styly. Sběr dat byl realizován pomocí škály ECR-CZ a polostrukturovaného interview ke zmapování dílčích cílů výzkumu. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 78 zaměstnanců základních škol, následně proběhlo 15 interview s respondenty záměrně vybranými dle zjištěných stylů vztahových vazeb. K analýze bylo využito postupů zakotvené teorie. Výsledky odhalily rozdílné prožívání a postoje k pracovní mobilitě mezi sledovanými styly vazby. Nejvíce jsou pracovní mobilitě nakloněni respondenti s bezpečným stylem vztahové vazby. Respondenti s nejistými styly vazby jsou vůči pracovní mobilitě zaměřeni převážně negativně, byť každý z nejistých stylů vazby z odlišného důvodu, který odpovídá dynamice vztahové vazby v dospělosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Job Mobility in the Light of the Adult Attachment Theory in Teachers of Elementary Schools

  • Popis výsledku anglicky

    The main aim of this study was to examine the influence of attachment styles on job mobility. Prior research has demonstrated that attachment styles are important antecedents of interpersonal relationship quality and psychological well-being (Mikulincer &amp; Shaver, 2007). Implementation of the theory into organizational settings began with topics such as leadership dynamics where the parent to child parallel is fairly obvious (Harms, 2011). Over the past two decades, however, a number of studies have attempted to examine the role of attachment styles and a variety of behaviors, attitudes, and experiences in the workplace setting (e.g. Richards &amp; Schat, 2011; Geller &amp; Bamberger, 2009). The research sample consisted of 78 female middle school teachers. Data collection consisted of attachment style diagnostics using the Czech version of Experiences in Close Relationships and semistructured interview assessing respondents’ experiencing of job mobility and their attitudes to this field. Depending on the attachment style, 15 interviews were conducted covering an equal number of respondents with secure, anxious and avoidant style. Using methodology of grounded theory, data analysis consisted of coding transcripted interviews, identifying key points and grouping them into concepts and categories. Results indicate that secure individuals showed the highest willingness to be mobile and relocate for a job. Individuals with anxious attachment showed limited tendencies towards mobility and conversations about relocating led to negative emotions and thoughts of family separation. On the other hand, also the avoidant attachment style tended to a decline of the job mobility, especially due to a neccessity of investments to new relationships. Limitations of the study are in the specific research sample and its size. Further research applicating quantitative methods is advised.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník příspěvků Psychologie práce a organizace 2017: Pracovní potenciál a jeho proměny v čase

  • ISBN

    978-80-7454-714-0

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    516-527

  • Název nakladatele

    Univerzita Tomáše Bati

  • Místo vydání

    Zlín

  • Místo konání akce

    Zlín

  • Datum konání akce

    24. 5. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku