Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Medialita nepřítomného subjektu: estetika absence, dianarace a postmoderní impulzy "Prázdné židle" Richarda Weinera

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73583363" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73583363 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Medialita nepřítomného subjektu: estetika absence, dianarace a postmoderní impulzy "Prázdné židle" Richarda Weinera

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie pojednává o estetice absence a zárodečně postmoderních strategiích uplatňovaných v povídce Richarda Weinera „Prázdná židle“ (1916), a to jak z hlediska narativní analýzy, tak na základě východisek filozofie médií a vizuální antropologie. V první části studie je osvětlena Weinerova diskurzivní strategie fingování, jež vykazuje společné rysy s postmoderní metafikcí a způsobuje cézuru mezi tím, co text říká a co skutečně dělá. Druhá část analyzuje ironizaci afektivního i tematického centra povídky a přináší nový pojem „dianarace“. Třetí část odkrývá intermediální afinity prázdné židle s portréty Vincenta van Gogha (1888) a zakladatelským dílem konceptuálního umění Josepha Kosutha (1965).

  • Název v anglickém jazyce

    Mediality of the Absent Subject: The Aesthetics of Absence, Dia-narrative, and Postmodern Impulses in the "Empty Chair" by Richard Weiner

  • Popis výsledku anglicky

    This paper deals with the aesthetics of absence and pre-postmodern strategies as carried out in the short story “Prázdná židle [Empty Chair]” (1916) by Richard Weiner. Drawing on the methodological fusion of narrative analysis, media philosophy, and visual anthropology, I argue that Weiner’s text offers a specific “portrait of absence”, which is able to intensify the subject despite its physical non-presence. In the first part, Weiner’s discursive strategy of feigning, revealing common features with postmodern metafiction and producing a rupture between what the text says and what it does, is explained. The second part analyzes an ironization of its affective and thematic center while bringing forth a new concept of “dia-narrative”. The third part explores the main figure of the empty chair in its intermedial relations with the portraits of Vincent van Gogh (1888) and the founding work of the conceptual art by Joseph Kosuth (1965).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Svět literatury

  • ISSN

    0862-8440

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    55

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    109-131

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus