Medialita nepřítomného subjektu: estetika absence, dianarace a postmoderní impulzy "Prázdné židle" Richarda Weinera
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73583363" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73583363 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Medialita nepřítomného subjektu: estetika absence, dianarace a postmoderní impulzy "Prázdné židle" Richarda Weinera
Popis výsledku v původním jazyce
Studie pojednává o estetice absence a zárodečně postmoderních strategiích uplatňovaných v povídce Richarda Weinera „Prázdná židle“ (1916), a to jak z hlediska narativní analýzy, tak na základě východisek filozofie médií a vizuální antropologie. V první části studie je osvětlena Weinerova diskurzivní strategie fingování, jež vykazuje společné rysy s postmoderní metafikcí a způsobuje cézuru mezi tím, co text říká a co skutečně dělá. Druhá část analyzuje ironizaci afektivního i tematického centra povídky a přináší nový pojem „dianarace“. Třetí část odkrývá intermediální afinity prázdné židle s portréty Vincenta van Gogha (1888) a zakladatelským dílem konceptuálního umění Josepha Kosutha (1965).
Název v anglickém jazyce
Mediality of the Absent Subject: The Aesthetics of Absence, Dia-narrative, and Postmodern Impulses in the "Empty Chair" by Richard Weiner
Popis výsledku anglicky
This paper deals with the aesthetics of absence and pre-postmodern strategies as carried out in the short story “Prázdná židle [Empty Chair]” (1916) by Richard Weiner. Drawing on the methodological fusion of narrative analysis, media philosophy, and visual anthropology, I argue that Weiner’s text offers a specific “portrait of absence”, which is able to intensify the subject despite its physical non-presence. In the first part, Weiner’s discursive strategy of feigning, revealing common features with postmodern metafiction and producing a rupture between what the text says and what it does, is explained. The second part analyzes an ironization of its affective and thematic center while bringing forth a new concept of “dia-narrative”. The third part explores the main figure of the empty chair in its intermedial relations with the portraits of Vincent van Gogh (1888) and the founding work of the conceptual art by Joseph Kosuth (1965).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět literatury
ISSN
0862-8440
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
55
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
109-131
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—