Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Facing the Faceless: The Erased Face as a Figure of Aesthetic and Historical Experience

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10319993" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10319993 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Facing the Faceless: The Erased Face as a Figure of Aesthetic and Historical Experience

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In 1919, two unique texts that are crucial for the cultural history of the face were published: "The Uncanny" by Sigmund Freud and the short story "Erased Face" by Czech author Richard Weiner. While Freud depicts his failure to recognize his own face inthe mirror, Weiner's text focuses on the image of a headlike "oval stub" devoid of any human features except the eyes. The paper deals with the phenomenon of disfiguration, both in the context of the peculiar aesthetics of the "formless" and in relationto the "broken faces" (gueules cassées) who suffered massive facial injuries in World War I. The central image of a face without a face is interpreted as an intermedial figure which connects literary, visual and historical memory while heralding the aesthetics of the postmodern portrait, especially in the paintings by Francis Bacon, rendering identity through deformation. The narrative and images of losing one's face are further discussed in connection with contemporary psychoanalysis.

  • Název v anglickém jazyce

    Facing the Faceless: The Erased Face as a Figure of Aesthetic and Historical Experience

  • Popis výsledku anglicky

    In 1919, two unique texts that are crucial for the cultural history of the face were published: "The Uncanny" by Sigmund Freud and the short story "Erased Face" by Czech author Richard Weiner. While Freud depicts his failure to recognize his own face inthe mirror, Weiner's text focuses on the image of a headlike "oval stub" devoid of any human features except the eyes. The paper deals with the phenomenon of disfiguration, both in the context of the peculiar aesthetics of the "formless" and in relationto the "broken faces" (gueules cassées) who suffered massive facial injuries in World War I. The central image of a face without a face is interpreted as an intermedial figure which connects literary, visual and historical memory while heralding the aesthetics of the postmodern portrait, especially in the paintings by Francis Bacon, rendering identity through deformation. The narrative and images of losing one's face are further discussed in connection with contemporary psychoanalysis.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP13-23756P" target="_blank" >GP13-23756P: Beztvaré psaní: vizualita jako inspirace k myšlení literatury</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Czech and Slovak Journal of Humanities

  • ISSN

    1805-3742

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    104-119

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus