Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Toward Affective Realism: Performing the Reverse Side of the Face

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73616297" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73616297 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://benjamins.com/catalog/chlel.xxxiii.13jir" target="_blank" >https://benjamins.com/catalog/chlel.xxxiii.13jir</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/chlel.xxxiii.13jir" target="_blank" >10.1075/chlel.xxxiii.13jir</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Toward Affective Realism: Performing the Reverse Side of the Face

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Proposing a concept of affective realism that shifts from representation of outer reality and inner states to the formal work of affects by which an experience of the real is structured, this essay examines both the historical and aesthetic experience of disfiguration from the second decade of the twentieth century. Based on the war experiences of the survivors of World War I who suffered extensive facial injuries, as rendered by the novel Au ciel de Verdun (1918) by Bernard Lafont and the war memoirs Hommes sans visage (1942) of the Swiss front nurse Henriette Rémi, while reading the faceless images in two modernist texts, The Notebooks of Malte Laurids Brigge (1910) by Rainer Maria Rilke and the short story “The Erased Face” (1919) by Richard Weiner, I argue that rather than simply represented the hardly thinkable disfiguration is affectively performed. Not only do the witness accounts from the battlefront and literary fiction share an emotional force of the traumatic images but they also enable affects of shock, disgust, and fascination to structure their discursive forms. Consequently, the aesthetic force of affective realism lies in literature’s capacity to trigger a potential experience while pushing the realist representation toward its limits.

  • Název v anglickém jazyce

    Toward Affective Realism: Performing the Reverse Side of the Face

  • Popis výsledku anglicky

    Proposing a concept of affective realism that shifts from representation of outer reality and inner states to the formal work of affects by which an experience of the real is structured, this essay examines both the historical and aesthetic experience of disfiguration from the second decade of the twentieth century. Based on the war experiences of the survivors of World War I who suffered extensive facial injuries, as rendered by the novel Au ciel de Verdun (1918) by Bernard Lafont and the war memoirs Hommes sans visage (1942) of the Swiss front nurse Henriette Rémi, while reading the faceless images in two modernist texts, The Notebooks of Malte Laurids Brigge (1910) by Rainer Maria Rilke and the short story “The Erased Face” (1919) by Richard Weiner, I argue that rather than simply represented the hardly thinkable disfiguration is affectively performed. Not only do the witness accounts from the battlefront and literary fiction share an emotional force of the traumatic images but they also enable affects of shock, disgust, and fascination to structure their discursive forms. Consequently, the aesthetic force of affective realism lies in literature’s capacity to trigger a potential experience while pushing the realist representation toward its limits.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Landscapes of Realism: Rethinking Literary Realism in Comparative Perspectives. Volume II: Pathways Through Realism

  • ISBN

    978-90-272-1085-2

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    337-350

  • Počet stran knihy

    780

  • Název nakladatele

    John Benjamins Publishing Company

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Kód UT WoS kapitoly