Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Affective Disfigurations: Faceless Encounters between Literary Modernism and the Great War

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73592659" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73592659 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/9789004397712_008" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1163/9789004397712_008</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/9789004397712_008" target="_blank" >10.1163/9789004397712_008</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Affective Disfigurations: Faceless Encounters between Literary Modernism and the Great War

  • Popis výsledku v původním jazyce

    What happens when a human face begins to lose its familiar form, falls apart, becomes an uncanny, formless object? And how can language mediate such a brutal experience? Shifting from an affective ontology of the face towards the affective operations of the faceless, this essay examines, through both historical and aesthetic experiences, several encounters between subjects and disfigured faces that took place during the second decade of the twentieth century. Drawing on the war experiences of the gueules cassées—the term given to the survivors of World War I who suffered extensive facial injuries—and several modernist texts by Rainer Maria Rilke, Gaston Leroux and Richard Weiner, I argue that far from merely provoking horror, shock, disgust or fascination, the faceless image operates both in literature and the visual arts as a figure, embracing on the one hand the aesthetics of the ‘formless’ and on the other the traumatizing experience of war. Placing the relational and formalist approaches to affect in dialogue with each other, the formless is explored as an affective operation based on the generative deformation of forms, triggering latent experiences in all those who encounter it.

  • Název v anglickém jazyce

    Affective Disfigurations: Faceless Encounters between Literary Modernism and the Great War

  • Popis výsledku anglicky

    What happens when a human face begins to lose its familiar form, falls apart, becomes an uncanny, formless object? And how can language mediate such a brutal experience? Shifting from an affective ontology of the face towards the affective operations of the faceless, this essay examines, through both historical and aesthetic experiences, several encounters between subjects and disfigured faces that took place during the second decade of the twentieth century. Drawing on the war experiences of the gueules cassées—the term given to the survivors of World War I who suffered extensive facial injuries—and several modernist texts by Rainer Maria Rilke, Gaston Leroux and Richard Weiner, I argue that far from merely provoking horror, shock, disgust or fascination, the faceless image operates both in literature and the visual arts as a figure, embracing on the one hand the aesthetics of the ‘formless’ and on the other the traumatizing experience of war. Placing the relational and formalist approaches to affect in dialogue with each other, the formless is explored as an affective operation based on the generative deformation of forms, triggering latent experiences in all those who encounter it.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    How to Do Things with Affects: Affective Triggers in Aesthetic Forms and Cultural Practices

  • ISBN

    978-90-04-39769-9

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    121-142

  • Počet stran knihy

    279

  • Název nakladatele

    Brill Academic Publishers

  • Místo vydání

    Leiden

  • Kód UT WoS kapitoly