Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10330096" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10330096 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha pojednává o setkání subjektu s beztvarostí a jeho důsledcích, jak je uchopuje moderní světová literatura devatenáctého a dvacátého století (V. Nabokov, E. Ionesco, R. Weiner, N. V. Gogol, E. A. Poe, G. Leroux, Ch. Perkins Gilman a další). Fenomén beztvarosti je zde zkoumán na základě vztahu literárního jazyka, vizuality a afektivity a ohledáván na pozadí jeho estetické, filozofické a antropologické reflexe. Hlavní ambicí všech kapitol je zodpovědět otázku, jakým způsobem je narativní text schopen pojmout, zprostředkovat a vynalézt fenomén beztvarosti, doposud spojovaný výhradně s oblastí výtvarného umění, a jaký teoretický potenciál tento kontakt pro estetické a literárněvědné myšlení skýtá. Jakkoli to může daný pojem evokovat, moderní a postmoderní umění stejně jako současné zkoumání ukazují, že beztvarost neoznačuje absenci, likvidaci či abstraktní redukci konkrétního tvaru, jak o to usilovaly některé experimentální avantgardní projevy, nýbrž pohyb tvořivé deformace, dialektický proces vznikání a zanikání forem i událost, jež známé vizuální i textuální formy umísťuje na hranici viditelného a neviditelného, poznatelného a neznámého, přítomného a nepřítomného. Beztvarost je tak v této knize zkoumána jako zcela konkrétní intermediální operace, jež na jednu stranu formuje i deformuje materialitu jazyka, styl, narativ a obrazy textu a na straně druhé způsobuje radikální proměnu zobrazeného subjektu, který se do kontaktu s beztvarým elementem dostane. Vedle diegetického světa a tvaru jazyka však performativní a afektivní síla beztvarosti zasahuje také diváka-čtenáře, jehož způsob četby tvaruje dle své vlastní logiky. Beztvarost je proto v daných literárních textech stopována prostřednictvím konkrétních manifestací - figur, jež svou epistemologickou a estetickou silou zdaleka přesahují jak svůj kontextuální rámec, tak vlastní verbální hranice.

  • Název v anglickém jazyce

    Facing the Formless: Affective and Visual Figures in Modern Literature

  • Popis výsledku anglicky

    This book deals with three different encounters of the subject with the formless (l'informe) and their consequences, as they appear in modern literature of the 19th and 20th century ( V. Nabokov, E. Ionesco, R. Weiner, N. V. Gogol, E. A. Poe, G. Leroux, Ch. Perkins Gilman and others). The phenomenon of the formless is displayed between literary language, visuality, and affectivity and explored on the methodological background of aesthetics, philosophy and anthropology. Individual chapters of the book address the question of how a narrative text can capture, mediate and invent the phenomenon of the formless, so far perceived uniquely within visual arts, and explain the theoretical potential for aesthetics and literary studies of such an encounter. Trying to answer these questions, one must analyze the means by which literary writing mediates the unnameable and creates something without a solid form. Rather than signifying an absence, a formal elimination or abstract reduction - as the term itself, along with certain avant-garde experiments might suggest - modern and postmodern art prove that the formless stands for an act of creative deformation, a dialectical process between the constitution of a form and its destruction, an event during which the textual and visual oscillates on the edge of the visible and invisible, the identifiable and unknown, the present and absent. The formless is thus understood as an intermedial operation which, on the one hand, shapes and deforms the materiality of language, the narrative along with the images in a text, and on the other hand, provokes a radical metamorphosis of the depicted subject who comes across a formless element. Along with shaping the diegetic world, the performative and affective force of the formless affects the reader as well. The formless is examined through its specific manifestations - epistemological and aesthetic figures, exceeding their contextual frames as well as verbal boundaries.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP13-23756P" target="_blank" >GP13-23756P: Beztvaré psaní: vizualita jako inspirace k myšlení literatury</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7491-793-6

  • Počet stran knihy

    364

  • Název nakladatele

    Host

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy