Metodika pro výcvik a vzdělávání řidičů v oblasti užívání asistenčních systémů ve vozidlech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73583478" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73583478 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333163363" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333163363</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro výcvik a vzdělávání řidičů v oblasti užívání asistenčních systémů ve vozidlech
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika, kterou držíte v rukou, vznikla v rámci projektu TAČR Omega č. TD03000195 Adaptace člověka na asistenční systémy pro řidiče v motorových vozidlech. Metodika reaguje na aktuální vývoj a s ním související změny v oblasti automobilového průmyslu a seznamuje odbornou veřejnost i běžné uživatele s problematikou přijetí a přizpůsobení člověka na systémy ADAS (pokročilé asistenční systémy pro řidiče) ve vozidlech. Vychází ze současné situace, kdy jsou řidičům nabízeny automobily vybavené inteligentními systémy, řidiči však nejsou zpravidla o implementovaných systémech dostatečně informováni a nejsou si plně vědomi limitů svého vozidla. Metodika je tak nástrojem pro prevenci, výcvik a vzdělávání řidičů v této oblasti. Má zvýšit míru akceptace těchto systémů v řidičské populaci, zlepšit pochopení jejich funkčnosti, posílit zodpovědnost řidičů a eliminovat přenášení osobní zodpovědnosti za dopravní bezpečnost na systém.
Název v anglickém jazyce
Methodology for the Training and Education of Drivers in Using On-board Assistance Systems
Popis výsledku anglicky
This methodology handbook was created as part of Driver adaptation on Driving Assistance Systems in the vehicle, Project No. TD03000195, supported by the Czech Technology Agency under the Omega programme. Reflecting the latest developments in the automotive industry and the changes these involve, the handbook provides the professional community and the general public with information concerning on-board advanced driver assistance systems (ADAS) and the ways in which they are being accepted and adapted to by drivers. It builds upon the current situation, in which drivers are offered cars featuring intelligent systems but often without being provided with sufficient information about such on-board systems and thus being fully aware of the limits of their cars. The handbook is intended as a tool for prevention and the training and education of drivers in this area. It seeks to enhance the level of acceptance of these systems among the driver population, improve the understanding of their functions, and encourage drivers to assume greater responsibility and avoid delegating their individual responsibility for traffic safety to the systems.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD03000195" target="_blank" >TD03000195: Adaptace člověka na asistenční systémy pro řidiče v motorových vozidlech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
106/2017-710-VV/1
Číslo předpisu
č. j. 106/2017-710-VV/1
Technické parametry
106/2017-710-VV/1. Metodika byla také vydána Univerzitou Palackého v Olomouci - ISBN 978-80-244-5265-4, DOI 10.5507/ff.17.24452654
Ekonomické parametry
Metodika reaguje na aktuální vývoj v oblasti automobilového průmyslu a seznamuje odbornou veřejnost i běžné uživatele s problematikou přijetí a přizpůsobení člověka na systémy ADAS (pokročilé asistenční systémy pro řidiče) ve vozidlech. Je tak nástrojem pro prevenci, výcvik a vzdělávání řidičů v této oblasti. Aplikace metodiky přinese pozitivní ekonomické dopady na společnost ve formě příspěvku k vyšší bezpečnosti silničního provozu. Náklady spojené s výcvikem a vzděláváním řidičů metodika neovlivní.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy České republiky, Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 00 Praha – Nové Město
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů