Hudební analýza – fenomenologický návod?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585698" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585698 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudební analýza – fenomenologický návod?
Popis výsledku v původním jazyce
Fenomenologie chtěla vrátit filozofování zpět k jeho počátkům, aby mohla rozvinout co nejautentičtější zkušenost toho, s čím se ve světě setkáváme. Také ve výchově se snažíme rozvíjet bohatou a autentickou hudební zkušenost. Fenomenologické principy se proto nabízejí jako pomůcka, jež nám umožní si tyto hodnoty uvědomit a poskytuje rovněž postupy, jež můžeme v rozvoji hudebního porozumění a ve výuce hudební analýzy s úspěchem využít. Studie se zabývá možností teorií nezatíženého poznání hudební struktury, poukazuje na analýzu časových vztahů a v jejím rámci poukazuje na odlišnou zkušenost tonální a atonální hudby. Dospívá k doporučení odlišného fenomenologického stanoviska pro tyto hudební sféry.
Název v anglickém jazyce
Music analysis – a phenomenological guideline?
Popis výsledku anglicky
Phenomenology wanted to lead philosophising back to its beginnings to be able to develop the most authentic experience of what we meet in the world around us. We also seek to develop a rich and authentic musical experience in educational settings. Phenomenological principles thus suggest themselves as a tool allowing us to be aware of these values and offer practices we can use with success in developing musical understanding and in teaching music analysis. The paper deals with the possibility of understanding musical structure that is not laden with music theoretical concepts and points out to the analysis of temporal relations and the distinct experience of tonal and atonal music within it. It closes with the recommendation of different phenomenological stances when grasping these two spheres of music.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební výchova
ISSN
1210-3683
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
4-6
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—