Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

New Approaches in the Academic Grammar of Standard Czech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585732" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585732 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.jezikinslovstvo.com/pdf/JIS_2017_2-3.pdf" target="_blank" >https://www.jezikinslovstvo.com/pdf/JIS_2017_2-3.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

  • Název v původním jazyce

    Novi pristopi v Akademski slovnici knjižne češčine (?)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Eno od ključnih vprašanj današnjih funkcionalno usmerjenih slovničnih opisov jezika je kompetenca in obseg oblikoslovja. Posebno podvprašanje v tej zvezi je ugotovitev meje med pregibanjem in besedotvorjem. Nova Akademska slovnica češkega jezika (Štícha et al. 2013) uvršča pregibno in leksikalno oblikoslovje v eno obširno poglavje z naslovom Slovnica besede. To vzbuja pričakovanja, da bodo temu sledili sodobni morfološki opisi, ki dojemajo besedo kot enoto oblikoslovja in oblikoslovje kot disciplino o notranji strukturi besede (Lieber-Mugdan 2000; Bauer 2000, 2004). Pričakovanja pa niso bila izpolnjena. Prispevek analizira pomanjkljivosti osnovne teorije, nepravilno uvajanje ilustrativnih primerov kot temeljnega gradiva, iz katerega naj bi teorija izhajala, in vprašljive interpretacije teh primerov, nedosledno in pogosto nejasno uporabo terminologije in nezdružljivost različnih delov opisa jezika. Vsi ti vidiki na žalost bistveno znižujejo vrednost nove akademske slovnice.

  • Název v anglickém jazyce

    New Approaches in the Academic Grammar of Standard Czech

  • Popis výsledku anglicky

    One of the key issues of contemporary functional grammatical descriptions of the language is the competence and the extent of morphology. A particular question in this regard is to determine the boundary between inflection and word-formation. The new academic grammar of the Czech language (Štícha et al., 2013) summarizes the inflectional and lexical morphology into one large chapter called Grammar of the Word. This raises the expectation that modern morphological descriptions will be applied, which perceive the word as a unit of morphology and morphology as a discipline examining the internal structure of the word (Lieber-Mugdan 2000, Bauer 2000, 2004). However, the expectations were not met. The article analyzes the deficiencies of the basic theory, the inappropriate introduction of illustrative examples as the basic material from which the theory is based, and the dubious interpretation of these cases, the inconsistent and often unclear use of terminology and the incompatibility of different parts of the language description. Unfortunately, these aspects significantly reduce the value of the new academic grammar.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Jezik in slovstvo

  • ISSN

    0021-6933

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2-3

  • Stát vydavatele periodika

    SI - Slovinská republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    29-35

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85032005862