Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Muž a strom v nové Akademické gramatice spisovné češtiny

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162410" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162410 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Muž a strom v nové Akademické gramatice spisovné češtiny

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Akademická gramatika v českém prostředí není jen učebnice určená pro univerzitní výuku, ale jde o vědeckou synchronní gramatiku, jejíž reprezentativnost se opírá nejen o konkrétní jazyková data, ale především o aplikovanou základní teorii, která obvykle představuje více či méně konsensuální vrchol koncepčního gramatického úsilí. Příkladem sofistikované, mezinárodně konfrontovaného teoretického úspěchu v české lingvistice byla takzvaná akademická Mluvnice češtiny, která se objevila v druhé polovině 80. let. Začátek 21. století (zejména jeho druhá dekáda) přinesl několik pokusů o komplexní gramatiku češtiny. Dlouho očekávanou událostí však bylo zpracování nové akademické české gramatiky. V roce 2013 vyšla Akademická gramatika spisovné češtiny (Štícha et al., 2013). Gramatika, ačkoli nese název "Academická" není zdaleka akademická gramatika ve výše uvedeném smyslu. Naopak rozsáhlá gramatika by měla být podle slov editorů praktickou příručkou pro širokou veřejnost, která by měla poskytovat uspořádanou řadu informací o pravidlech české mluvnice. Téměř polovina rozsahu akademické gramatiky je pokryta kapitolou Gramatika slova, což může být známkou toho, jak velkou váhu jí autoři přikládají. Asi 200 stran (z celkových 450) je věnováno slovotvorbě. Jednou z klíčových otázek funkčně orientovaných gramatických popisů jsou v kompetence a rozsah morfologie. Konkrétní dílčí problém je najít hranice mezi skloňováním a odvozováním (slovotvorbou). Nová akademická gramatika slibuje, že tuto hranici úspěšně překoná. Toto očekávání však splněno nebylo. Příspěvek se pokouší analyzovat nedostatky základních teorií a chybnou manipulaci s terminologií, pochybné interpretace a neslučitelnosti jednotlivých částí, které, bohužel, podstatně snižují hodnotu nové akademické gramatiky. Nedostatky koncepčního a metodologického zázemí jsou demonstrovány na (mis)interpretaci ilustrativního příkladu slov muž a strom.

  • Název v anglickém jazyce

    Muž and strom in the new Academic grammar of Standard Czech

  • Popis výsledku anglicky

    Academic grammar in the Czech enviroment is not a mere textbook designed for university teaching, but scientific synchronous grammar of the language, whose representativeness not only rests on specific language data, but especially on the applied underlying theory, which usually represents more or less consensual peak of conceptually grammatical endeavors. An example of a sophisticated, internationally confronted theoretical achievement in the Czech linguistics was the so-called academic Mluvnice češtiny, which appeared in the second half of the 80s. In 2013 the grammar Akademická gramatika spisovné češtiny (Štícha et al., 2013). The grammar, although it bears the name of "academic" is far from being an academic grammar in the above sense. On the contrary, the extensive grammar should be according to the words of the editor a practical handbook for broad public, which should providee an ordered array of information about the natural rules of Czech grammar. Almost half of the range of academic grammar is covered by the chapter The Grammar of the Word, which can be a sign of how much weight is attached to it by the authors. About 200 pages (out of 450) are devoted to word-formation. One of the key issues of currrent functionally oriented grammatical descriptions are the competence and scope of morphology. The specific sub-issue is finding the boundaries between inflection and derivation (word formation). The new academic grammar seems be promising that this limit be successfully overcome. This expectation was not fulfilled though. The paper attempts to analyze the shortcomings of the underlying theories and faulty handling of terminology, questionable interpretations and incompatibility of the individual parts which, unfortunately, significantly reduce the value of the new academic grammar. The lack of conceptual and methodological background are demonstrated in (mis)interpretation of the illustrative case words muž and strom.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bohemica Olomucensia

  • ISSN

    1803-876X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    "98-110"

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus