Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Folklórní inspirace v raném tvůrčím období Otmara Máchy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585953" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585953 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-12017" target="_blank" >http://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-12017</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Folklórní inspirace v raném tvůrčím období Otmara Máchy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie mapuje vliv lidové písně na kompoziční činnost Otmara Máchy v jeho raném tvůrčím období (do roku 1958). Nastíněny jsou možné okolnosti, které podnítily Máchův zájem o lidovou hudbu, a rovněž autorův způsob zpracování některých folklorních námětů. Další z dílčích cílů reflexe představuje potvrzení skladatelem navržené hudebně-filozoficko-estetické teorie, na základě níž je primárně kladen důraz na formovou jednoduchost a přístupnost hudebního obsahu. Studie zároveň sleduje, v jakém rozsahu Mácha uplatňuje charakteristické kompoziční principy Leoše Janáčka, k jehož skladatelskému odkazu se otevřeně hlásil. Míru jejich využití dokládá rozbor Lidových balad, které se vyznačují zejména značnou převahou církevních a folklorních modů, poměrně pestrým tonálním průběhem, častým využíváním mediantních relací, paralelismů či metrických změn. Akcentována je především charakteristika tzv. prokomponované prodlevy, jež se pro Máchovo rané tvůrčí období stala jakýmsi základním pojmem.

  • Název v anglickém jazyce

    Inspiration by folklore in early creative stage of Otmar Mácha

  • Popis výsledku anglicky

    The study reviews the influence of folk music on the compositional activities of Otmar Mácha in his early creative stage (until 1958). It suggests possible situations which could inspire Mácha´s interest in folk music and describes Mácha´s method of processing some folklore motives. Another objective of the review is the confirmation of musical-philosophical-aesthetical theory proposed by the composer, based on which the focus is on formal simplicity and accessibility of musical content. The study also observes to which extent Mácha applies typical compositional principles of Leoš Janáček, whose compositional heritage he openly acknowledged. The use of these principles is documented on the analysis of Lidové balady which are characteristic for their prevalence of church and folk music modes, rather diverse tonality, frequent usage of mediant relationships, parallelisms and metric changes. The emphasis is especially on the character of so-called through-composed drones, which became sort of an elementary term for Mácha´s early creative stage.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opus musicum

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    49

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    20-40

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus