Folklórní inspirace v raném tvůrčím období Otmara Máchy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585953" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585953 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-12017" target="_blank" >http://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-12017</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Folklórní inspirace v raném tvůrčím období Otmara Máchy
Popis výsledku v původním jazyce
Studie mapuje vliv lidové písně na kompoziční činnost Otmara Máchy v jeho raném tvůrčím období (do roku 1958). Nastíněny jsou možné okolnosti, které podnítily Máchův zájem o lidovou hudbu, a rovněž autorův způsob zpracování některých folklorních námětů. Další z dílčích cílů reflexe představuje potvrzení skladatelem navržené hudebně-filozoficko-estetické teorie, na základě níž je primárně kladen důraz na formovou jednoduchost a přístupnost hudebního obsahu. Studie zároveň sleduje, v jakém rozsahu Mácha uplatňuje charakteristické kompoziční principy Leoše Janáčka, k jehož skladatelskému odkazu se otevřeně hlásil. Míru jejich využití dokládá rozbor Lidových balad, které se vyznačují zejména značnou převahou církevních a folklorních modů, poměrně pestrým tonálním průběhem, častým využíváním mediantních relací, paralelismů či metrických změn. Akcentována je především charakteristika tzv. prokomponované prodlevy, jež se pro Máchovo rané tvůrčí období stala jakýmsi základním pojmem.
Název v anglickém jazyce
Inspiration by folklore in early creative stage of Otmar Mácha
Popis výsledku anglicky
The study reviews the influence of folk music on the compositional activities of Otmar Mácha in his early creative stage (until 1958). It suggests possible situations which could inspire Mácha´s interest in folk music and describes Mácha´s method of processing some folklore motives. Another objective of the review is the confirmation of musical-philosophical-aesthetical theory proposed by the composer, based on which the focus is on formal simplicity and accessibility of musical content. The study also observes to which extent Mácha applies typical compositional principles of Leoš Janáček, whose compositional heritage he openly acknowledged. The use of these principles is documented on the analysis of Lidové balady which are characteristic for their prevalence of church and folk music modes, rather diverse tonality, frequent usage of mediant relationships, parallelisms and metric changes. The emphasis is especially on the character of so-called through-composed drones, which became sort of an elementary term for Mácha´s early creative stage.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
20-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—