Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Otmar Mácha a jeho spolupráce s Ostravským dětským sborem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73616786" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73616786 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ceskesbory.cz/cantus/index.php" target="_blank" >https://www.ceskesbory.cz/cantus/index.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Otmar Mácha a jeho spolupráce s Ostravským dětským sborem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá spoluprací Otmara Máchy s Ostravským dětským sborem a skladbami, které z této dlouholeté spolupráce vzešly a které jsou známé nejen u nás, ale i v zahraničí.Otmar Mácha (22. 10. 1922 – 14. 12. 2006) studoval po maturitě v Ostravě skladbu nejprve u Františka Míti Hradila, poté na pražské konzervatoři a na její mistrovské škole u Jaroslava Řídkého. Později pracoval jako hudební režisér Československého rozhlasu v Praze, ústřední dramaturg hudebního vysílání Československého rozhlasu a dramaturg Svazu československých skladatelů. Potom se už profesionálně věnoval pouze skladbě.Skladatelsky vyrostl z moravské a slezské nápěvnosti, dovedl spojit lidovou prostotu s vyspělou orchestrální a sborovou technikou. Jeho hudba neopouští tonalitu, je výrazná a srozumitelná. Na přelomu druhého a třetího tisíciletí byl Otmar Mácha spolu se Sylvií Bodorovou, Lubošem Fišerem a Zdeňkem Lukášem členem volného skladatelského sdružení Quattro.Za svou hudební tvorbu byl Otmar Mácha mnohokrát oceněn (Hlavní cena televizního festivalu Zlatá Praha, státní cena a titul národní umělec).Období, kdy Otmar Mácha spolupracoval s Ostravským dětským sborem (dále jen ODS), můžeme rozdělit do dvou etap. Jsou vymezeny funkčním obdobím toho, kdo zastával pozici hlavního sbormistra ODS. 1. etapa, která je doložena záznamy v 1. kronice ODS, odpovídá době, kdy stál v čele tohoto sboru Jaromír Richter. To je do roku 1987. Druhá etapa, tj. doba působení jako hlavního sbormistra ODS Milana Chromíka, je opět doložena záznamy ve 2. kronice sboru a zahrnuje zbývající roky až do skladatelovy smrti v roce 2006.

  • Název v anglickém jazyce

    Otmar Mácha and his Collaboration with the Ostrava Children's Choir

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the collaboration of Otmar Mácha with the Ostrava Children&apos;s Choir and the compositions that arose from this long-term collaboration and which are known not only here, but also abroad.Otmar Mácha (22 October 1922 – 14 December 2006) studied composition in Ostrava first with František Míti Hradil, then at the Prague Conservatory and its master school with Jaroslav Řídký. He later worked as a music director of the Czechoslovak Radio in Prague, central dramaturg of the music broadcast of the Czechoslovak Radio and dramaturg of the Union of Czechoslovak Composers. After that, he devoted himself professionally only to composition.As a composer, he grew out of Moravian and Silesian melodrama, he was able to combine folk simplicity with advanced orchestral and choral technique. His music does not leave the tonality, it is expressive and understandable. At the turn of the second and third millennium, Otmar Mácha was a member of the free composer association Quattro together with Sylvia Bodorová, Luboš Fišer and Zdenek Lukáš.Otmar Mácha has been awarded many times for his musical work (the main award of the Golden Prague Television Festival, the state award and the title of national artist).The period when Otmar Mácha collaborated with the Ostrava Children&apos;s Choir (hereinafter ODS) can be divided into two stages. They are defined by the term of office of the person who held the position of chief choirmaster of the ODS. The 1st stage, which is documented by records in the 1st Chronicle of the ODS, corresponds to the time when Jaromír Richter was the head of this choir. That is until 1987. The second stage, i.e. the period of Milan Chromík&apos;s tenure as chief choirmaster of the ODS, is again documented by records in the choir&apos;s 2nd chronicle and includes the remaining years until the composer&apos;s death in 2006.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Cantus : časopis pro sborové umění

  • ISSN

    1210-7956

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XXXIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3/2022

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    3

  • Strana od-do

    31-33

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus