Polarizovaná politika? Vliv volebních kampaní na stranickou polarizaci v České republice.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73586381" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73586381 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098" target="_blank" >10.5507/ff.17.24452098</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Polarizovaná politika? Vliv volebních kampaní na stranickou polarizaci v České republice.
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie se soustředí na zodpovězení otázky, zda může charakter volebních kampaní (s důrazem na zostřování ideologického souboje, negativní útoky, personalizaci, konfliktní rámování událostí, konfrontační rétoriku lídrů a politiků, utvrzování stranických postojů voličů) přispívat ke zvyšování stranické polarizace. Kniha je strukturována do tří kapitol, v nichž autorka sleduje tři hlavní cíle. Za prvé je to zpřehlednění teoretických a konceptuálních východisek spojených s fenoménem polarizace. Autorka v rámci první kapitoly také identifikuje a podrobně vysvětluje vhodné operacionalizace konceptu, které následně používá pro vlastní výzkum vývoje stranické polarizace v České republice. Ve druhé kapitole je nastíněn vývoj ideologické polarizace české společnosti a autorka zodpovídá otázku, jak byla česká politika od roku 1995 do roku 2016 polarizovaná ve smyslu nejvýznamnější levo-pravé dimenze. Na základě dat o levo-pravé sebeidentifikaci voličů zkoumala vývoj a proměny stranické polarizace v čase. Data o polarizaci voličů na ose levice-pravice byla následně využita pro výpočet Daltonova indexu ideologické polarizace stranického systému. Druhá část kapitoly se zaměřila na zkoumání polarizace stranických elit. Zde s využitím získaných dat byla analyzována polarizace českých stranických elit před sněmovními volbami v roce 2013. Poslední třetí kapitola publikace je cele věnována vlivu volebních kampaní na stranickou polarizaci. V této části byla provedena rozsáhlá analýza dat s využitím statistických modelů s cílem testovat hypotézu týkající se vlivu volebních kampaní na nárůst stranické polarizace. V knize se podařilo prokázat, že období volebních kampaní je z perspektivy českých voličů vnímáno jako období zostřených ideových střetů mezi politickými stranami a volební kampaně mohou přispívat ke krátkodobému nárůstu stranické polarizace. Na dlouhodobých datech se v českém kontextu potvrdily teoretické předpoklady, že volební kampaně svým charakterem a průběhem mají schopnost zvyšovat subjektivní ideologickou vzdálenost mezi voliči, umocňují vnímání ideologických konfliktů a zvyšují tedy celkovou stranickou polarizaci.
Název v anglickém jazyce
Polarized politics? The Influence of election campaigning on party system polarization in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The monograph focuses on answering the question whether the character of election campaigns (with their emphasis on sharpening the ideological struggle, negative attacks, personalization, conflict framing of events, confrontational rhetoric of leaders and politicians, strengthening of voters’ partisan attitudes) can contribute to increasing party polarization. The book is structured into three chapters, with the author pursuing three main goals. First among them is to shed light on theoretical and conceptual bases associated with the polarization phenomenon. In the first chapter, the author also identifies and explains in detail the appropriate operationalization of the concept, which she subsequently uses for her own research on the development of party polarization in the Czech Republic. The second chapter outlines the development of the ideological polarization of Czech society, whereby the author examines the degree of polarization of Czech politics from 1995 to 2016 from the angle of its most significant, left-right dimension. Based on data on the left-right self-identification of voters, she examines the development of party polarization over time. Data on polarization of voters on the left-right axis was subsequently used to calculate the Dalton index of ideological polarization of the party system. The second part of this chapter examines the polarization of party elites. The data obtained made it possible to analyze the polarization of Czech party elites before the 2013 early elections to the lower house of the Czech parliament. The third and last chapter of the monograph is completely devoted to the impact of election campaigns on party polarization. In this section, extensive data analysis was carried out using statistical models to test the hypothesis regarding the influence of electoral campaigns on the increase in party polarization. The book has shown that the electoral campaign period is perceived by Czech voters as a period of intensified ideological conflicts between political parties, and electoral campaigns can contribute to a short-term rise in party polarization. Long-term data gathered in the Czech context have upheld theoretical assumptions, namely that by virtue of their character and progress, election campaigns may widen the subjective ideological gaps within the electorate, enhance the perception of ideological conflicts and thereby increase total party polarization.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50601 - Political science
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP408%2F12%2FP489" target="_blank" >GPP408/12/P489: Vliv volebních kampaní na stranickou polarizaci v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-5209-8
Počet stran knihy
125
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—