Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Eduard Hanslick’s Legacy in Moritz Geiger’s Music Aesthetics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73592381" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73592381 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Eduard Hanslick’s Legacy in Moritz Geiger’s Music Aesthetics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Moritz Geiger, Edmund Husserl’s pupil, was the first phenomenologist to devote himself to the issues of aesthetics throughout all his life. Growing out of a background in psychological aesthetics, mainly the aesthetics of empathy, he was chiefly concerned with the study of aesthetic experience. The present article pays attention to Geiger’s concept of aesthetic enjoyment and especially the position in it of music, while analysing the most important assumptions of Eduard Hanslick’s music aesthetics as Geiger implemented them into his own reasoning. The paper shows that Geiger’s position was mainly rooted in the Kantian formulation of the aesthetic attitude as it was echoed in Hanslick. Both Hanslick and Geiger were helped in their thoughts about the position of music among the arts by the role of perceptual parameters. While Geiger acquired a more differentiated position in classifying aesthetic perception over Hanslick’s brusque distinction between the right (aesthetic) and inappropriate (pathological) experience of art, in the context of his seemingly puritan formalism he could also appreciate Hanslick’s cautious claim about the ideas conveyed by music because his position later shifted toward positing the existential significance of art.

  • Název v anglickém jazyce

    Eduard Hanslick’s Legacy in Moritz Geiger’s Music Aesthetics

  • Popis výsledku anglicky

    Moritz Geiger, Edmund Husserl’s pupil, was the first phenomenologist to devote himself to the issues of aesthetics throughout all his life. Growing out of a background in psychological aesthetics, mainly the aesthetics of empathy, he was chiefly concerned with the study of aesthetic experience. The present article pays attention to Geiger’s concept of aesthetic enjoyment and especially the position in it of music, while analysing the most important assumptions of Eduard Hanslick’s music aesthetics as Geiger implemented them into his own reasoning. The paper shows that Geiger’s position was mainly rooted in the Kantian formulation of the aesthetic attitude as it was echoed in Hanslick. Both Hanslick and Geiger were helped in their thoughts about the position of music among the arts by the role of perceptual parameters. While Geiger acquired a more differentiated position in classifying aesthetic perception over Hanslick’s brusque distinction between the right (aesthetic) and inappropriate (pathological) experience of art, in the context of his seemingly puritan formalism he could also appreciate Hanslick’s cautious claim about the ideas conveyed by music because his position later shifted toward positing the existential significance of art.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Musicologica Olomucensia

  • ISSN

    1212-1193

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    December 2018

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    165-178

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus