Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Husserlian Notion of Inner Perception, Sound Qualities and the Philosophy of Music in Geiger

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162024" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162024 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Husserlian Notion of Inner Perception, Sound Qualities and the Philosophy of Music in Geiger

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Edmund Husserl's views of intentionality and some of his rare statements about sound qualities include an interesting momentum, which can be brought in connection to developments of other branches of that time, including music. The paper concentrates on the context and character of shifts in musical style, mainly those that went along with impressionism, and the rise of the phenomenological treatment of sound qualities (Husserl, Stumpf, Hornbostel, Plessner). It is argued that the perception of music appears to be close to inner perception, in which consciousness turns inwards and confronts itself with the act and not with the object. Revelatory considerations of Moritz Geiger, who considered experiencing music with respect to the realm of auditory perception, and on that basis expressed the assumption of a weaker aesthetic distance in music perception, show how the phenomenology of sound can be germane for the topic of music experience.

  • Název v anglickém jazyce

    Husserlian Notion of Inner Perception, Sound Qualities and the Philosophy of Music in Geiger

  • Popis výsledku anglicky

    Edmund Husserl's views of intentionality and some of his rare statements about sound qualities include an interesting momentum, which can be brought in connection to developments of other branches of that time, including music. The paper concentrates on the context and character of shifts in musical style, mainly those that went along with impressionism, and the rise of the phenomenological treatment of sound qualities (Husserl, Stumpf, Hornbostel, Plessner). It is argued that the perception of music appears to be close to inner perception, in which consciousness turns inwards and confronts itself with the act and not with the object. Revelatory considerations of Moritz Geiger, who considered experiencing music with respect to the realm of auditory perception, and on that basis expressed the assumption of a weaker aesthetic distance in music perception, show how the phenomenology of sound can be germane for the topic of music experience.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Review of the Aesthetics and Sociology of Music

  • ISSN

    0351-5796

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    47

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    HR - Chorvatská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    207-222

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus