Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sound or Expression: Dilemmas in the Phenomenological Aesthetics of 20th Century Music

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33160372" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33160372 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.ostium.sk/sk/sound-or-expression-dilemmas-in-the-phenomenological-aesthetics-of-20th-century-music/" target="_blank" >http://www.ostium.sk/sk/sound-or-expression-dilemmas-in-the-phenomenological-aesthetics-of-20th-century-music/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Sound or Expression: Dilemmas in the Phenomenological Aesthetics of 20th Century Music

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Phenomenology, as a philosophy of the twentieth century, is often confronted with music of the same period, which in contrast with the classical-romantic repertoire recedes from previously codified means for the organisation of musical structure (namely tonality) and holds up the actual matter of the music - sound - for admiration. So musical experience dwells more at the sound and its direct appearance rather than rushing to the musical meanings intended through sensuous moments. From this aspect music in the first decades of the twentieth century complemented the other arts undergoing a similar development. Romantic art was replaced by artistic creativity relying on the objectivity of the musical material and not on the emotional quality. The paper considers circumstances under which some of the phenomenological approaches adopt a positive approach to the music of the twentieth century (those which stress the immediacy of the perceptive presence) and some of which tend to reject it (those which apply the requirement of expressive intentionality).

  • Název v anglickém jazyce

    Sound or Expression: Dilemmas in the Phenomenological Aesthetics of 20th Century Music

  • Popis výsledku anglicky

    Phenomenology, as a philosophy of the twentieth century, is often confronted with music of the same period, which in contrast with the classical-romantic repertoire recedes from previously codified means for the organisation of musical structure (namely tonality) and holds up the actual matter of the music - sound - for admiration. So musical experience dwells more at the sound and its direct appearance rather than rushing to the musical meanings intended through sensuous moments. From this aspect music in the first decades of the twentieth century complemented the other arts undergoing a similar development. Romantic art was replaced by artistic creativity relying on the objectivity of the musical material and not on the emotional quality. The paper considers circumstances under which some of the phenomenological approaches adopt a positive approach to the music of the twentieth century (those which stress the immediacy of the perceptive presence) and some of which tend to reject it (those which apply the requirement of expressive intentionality).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ostium - internetový časopis pre humanitné odbory

  • ISSN

    1336-6556

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus