Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hans Mersmann and the Analysis of the New Music

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33157674" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33157674 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Hans Mersmann and the Analysis of the New Music

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals with the concept of new music, which in the 1920s covered considerations about the fundamentally different character of twentieth-century music. It focuses on the definition of new music from its influential proponent, Hans Mersmann, and it primarily looks at the relationship of the concept of new music to Mersmann's phenomenology based on the notion of musical forces. Whereas with his phenomenologically-based aesthetics Mersmann pursued a practically verifiable application - aesthetics applied to concrete musical works - his definition of musical analysis and theory of musical structure cast doubt on the possibility of analytical exploitation of this applied aesthetics with regard to the music of the twentieth century. This uncertainty is confronted with Mersmann's analytical comments on twentieth-century music.

  • Název v anglickém jazyce

    Hans Mersmann and the Analysis of the New Music

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the concept of new music, which in the 1920s covered considerations about the fundamentally different character of twentieth-century music. It focuses on the definition of new music from its influential proponent, Hans Mersmann, and it primarily looks at the relationship of the concept of new music to Mersmann's phenomenology based on the notion of musical forces. Whereas with his phenomenologically-based aesthetics Mersmann pursued a practically verifiable application - aesthetics applied to concrete musical works - his definition of musical analysis and theory of musical structure cast doubt on the possibility of analytical exploitation of this applied aesthetics with regard to the music of the twentieth century. This uncertainty is confronted with Mersmann's analytical comments on twentieth-century music.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Philosophica - Aesthetica, Musicologica

  • ISSN

    1212-1193

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    December 2015

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    109-119

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus