Hans Mersmann and the Analysis of the New Music
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33157674" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33157674 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Hans Mersmann and the Analysis of the New Music
Popis výsledku v původním jazyce
The article deals with the concept of new music, which in the 1920s covered considerations about the fundamentally different character of twentieth-century music. It focuses on the definition of new music from its influential proponent, Hans Mersmann, and it primarily looks at the relationship of the concept of new music to Mersmann's phenomenology based on the notion of musical forces. Whereas with his phenomenologically-based aesthetics Mersmann pursued a practically verifiable application - aesthetics applied to concrete musical works - his definition of musical analysis and theory of musical structure cast doubt on the possibility of analytical exploitation of this applied aesthetics with regard to the music of the twentieth century. This uncertainty is confronted with Mersmann's analytical comments on twentieth-century music.
Název v anglickém jazyce
Hans Mersmann and the Analysis of the New Music
Popis výsledku anglicky
The article deals with the concept of new music, which in the 1920s covered considerations about the fundamentally different character of twentieth-century music. It focuses on the definition of new music from its influential proponent, Hans Mersmann, and it primarily looks at the relationship of the concept of new music to Mersmann's phenomenology based on the notion of musical forces. Whereas with his phenomenologically-based aesthetics Mersmann pursued a practically verifiable application - aesthetics applied to concrete musical works - his definition of musical analysis and theory of musical structure cast doubt on the possibility of analytical exploitation of this applied aesthetics with regard to the music of the twentieth century. This uncertainty is confronted with Mersmann's analytical comments on twentieth-century music.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Philosophica - Aesthetica, Musicologica
ISSN
1212-1193
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
December 2015
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
109-119
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—