Human-light interaction in the car traffic context – research proposal
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73594556" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73594556 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2019/08/2019_PhD-konference.pdf" target="_blank" >http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2019/08/2019_PhD-konference.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Human-light interaction in the car traffic context – research proposal
Popis výsledku v původním jazyce
Until fully autonomous vehicles, good visibility will be one of the necessary prerequisites for safe driving, especially at night. Bearing this in mind, the automotive industry introduced new light sources, i.e. Light Emitting Diodes (LEDs), to car headlamps. Yet these light sources, despite meeting all present legal standards, have different characteristics than the previously used light bulbs. These pertain to the color spectrum, intensity, flicker or surface area from which the light is emitted. Whether and how these characteristics actually influence drivers – who often complain on social networks about being glared on roads – and therefore traffic safety has yet to be established. To this purpose, a specially designed dark-room simulating two-lane night-time road traffic will be constructed, and a series of experiments and quantitative studies is planned to determine the effects of different light sources on the visual comfort of drivers. Both questionnaires as well as instrument-aided methods from the fields of optometry, ophthalmology and psychophysiology will be used.
Název v anglickém jazyce
Human-light interaction in the car traffic context – research proposal
Popis výsledku anglicky
Until fully autonomous vehicles, good visibility will be one of the necessary prerequisites for safe driving, especially at night. Bearing this in mind, the automotive industry introduced new light sources, i.e. Light Emitting Diodes (LEDs), to car headlamps. Yet these light sources, despite meeting all present legal standards, have different characteristics than the previously used light bulbs. These pertain to the color spectrum, intensity, flicker or surface area from which the light is emitted. Whether and how these characteristics actually influence drivers – who often complain on social networks about being glared on roads – and therefore traffic safety has yet to be established. To this purpose, a specially designed dark-room simulating two-lane night-time road traffic will be constructed, and a series of experiments and quantitative studies is planned to determine the effects of different light sources on the visual comfort of drivers. Both questionnaires as well as instrument-aided methods from the fields of optometry, ophthalmology and psychophysiology will be used.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000183" target="_blank" >TL02000183: Člověk a bezpečnost v dopravě v souvislosti s rozvojem světelných technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PhD existence 9: Česko-slovenská konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech, "Tělo a mysl", Sborník příspěvků
ISBN
978-80-244-5544-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
82-90
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc, Konvikt
Datum konání akce
21. 1. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—