Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dotazník řidičského chování DBQ u Českých řidičů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73594751" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73594751 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333174637" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333174637</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dotazník řidičského chování DBQ u Českých řidičů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cíle: Vzhledem k podílu lidského faktoru na dopravních nehodách a snaze těmto nehodám předcházet se jako nezbytné jeví rozlišovat různé formy rizikového chování řidičů a jejich rozdílné psychologické příčiny (motivy). Cílem předkládané studie připravit a experimentálně ověřit reliabilitu a faktorovou validitu české verze dotazníku DBQ (Driver Behavior Questionnaire) včetně orientačních norem na populaci českých řidičů. Dále jsou diskutovány prediktory jednotlivých faktorů (řidičského chování), které definují skupiny řidičů vykazujících sklony ke konkrétním typům řidičského chování. Pojednáno je rovněž o praktických dopadech ve vztahu k vzdělávání, výcviku a posuzování řidičů, preventivním opatřením a asistenčním systémům ve vozidlech. Výzkumný soubor a metody získávání dat: Byla přeložena původní 50položková verze dotazníku DBQ a následně adaptována na populaci českých řidičů. Studie se účastnilo celkem 2 684 českých řidičů, z toho bylo 1 791 mužů a 893 žen. Analýza dat: Odpovědi na všech 50 položek byly podrobeny exploratorní a konfirmatorní faktorové analýze. Výsledky: Výsledky potvrzují, že DBQ lze modelovat jako dvoufaktorovou metodu, kde první faktor můžeme označit jako neúmyslné řidičské chyby, druhý jako úmyslné páchání dopravních přestupků. Nejlepší shodu modelu s naměřenými daty jsme pozorovali na zkrácené 36položkové verzi inventáře. Koeficienty omega obou škál přesahují hodnoty 0,85. Limitací provedené studie je složení výzkumného souboru, který je výrazně disharmonický vzhledem k věkovému rozložení, dominují zejména mladší respondenti, velmi okrajově jsou v souboru zastoupeny osoby starší 65 let, co je nutné brát v potaz zejména z pohledu norem.

  • Název v anglickém jazyce

    Driver Behaviour Questionnaire (DBQ) in the sample of Czech drivers

  • Popis výsledku anglicky

    Objectives: Due to the role of the human factor in traffic accidents and the effort to prevent these accidents, it is necessary to distinguish between different forms of risk behavior of drivers and their different psychological causes (motives). The aim of this study is to prepare and experimentally verify the reliability and factor validity of the Czech version of the Driver Behavior Questionnaire (DBQ) and provide orientational norms for the population of Czech drivers. In addition, predictors of individual factors of driving behavior are discussed, which define groups of drivers showing a tendency towards specific types of driving behavior. This article also deals with practical impacts in relation to driver training, assessment, preventive measures and driver’s assistance systems in the vehicle. Sample and setting: The original 50-item version of the DBQ questionnaire was translated and subsequently adapted to the population of Czech drivers. The study involved a total of 2,684 Czech drivers, of which 1,791 were men and 893 were women. Statistical analysis: Responses to all 50 items were subjected to exploratory and confirmatory factor analysis. Results: The results confirm that DBQ can be modeled as a two-factor method where the first factor can be described as unintentional driving mistakes, the other as deliberate committing of traffic offenses. Of all tested models, the best fit was observed using a shortened 36-item version of the questionnaire. Omega coefficients for both scales exceeded 0.85. The limitation of this study, which we have to take into the account especially when dealing with the norms, is age structure of the research sample, when young drivers are dominant and drivers older 65 years are represented sacredly.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CESKOSLOVENSKA PSYCHOLOGIE

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    63

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    265-279

  • Kód UT WoS článku

    000484133600002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85065676627