Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Neoliberalism, Neo-conservatism, Authoritarianism. The Politics of Public Education in Poland

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73595405" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73595405 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.jceps.com/archives/6398" target="_blank" >http://www.jceps.com/archives/6398</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Neoliberalism, Neo-conservatism, Authoritarianism. The Politics of Public Education in Poland

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We focus on describing some of the effects of austerity capitalism in the public educational sector inPoland, a country that was a part of the Soviet bloc from WWII and experienced dramatic transformation after 1989. This transformation from “communism” to “democracy” involved all spheres of the life of society and individuals and meant a dramatic re-orientation of the social, political and economic imaginary. We see the current post-transformation moment in Poland ascharacterized by the dominance of three fundamental tendencies: predatory neoliberalism, creeping authoritarianismand nationalist neoconservatism. For the purposes of this text, we will begin witha short discussion of neoliberalism as it took over post-communist Central Europe during the last decade of the 20th century and onwards. We will focus especially on privatization as a key dimension of neoliberal transformation intertwined as it was with strong neoconservative tendencies, centering in our discussion on the effects of these trends on Polish public education.

  • Název v anglickém jazyce

    Neoliberalism, Neo-conservatism, Authoritarianism. The Politics of Public Education in Poland

  • Popis výsledku anglicky

    We focus on describing some of the effects of austerity capitalism in the public educational sector inPoland, a country that was a part of the Soviet bloc from WWII and experienced dramatic transformation after 1989. This transformation from “communism” to “democracy” involved all spheres of the life of society and individuals and meant a dramatic re-orientation of the social, political and economic imaginary. We see the current post-transformation moment in Poland ascharacterized by the dominance of three fundamental tendencies: predatory neoliberalism, creeping authoritarianismand nationalist neoconservatism. For the purposes of this text, we will begin witha short discussion of neoliberalism as it took over post-communist Central Europe during the last decade of the 20th century and onwards. We will focus especially on privatization as a key dimension of neoliberal transformation intertwined as it was with strong neoconservative tendencies, centering in our discussion on the effects of these trends on Polish public education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal for Critical Education Policy Studies

  • ISSN

    1740-2743

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    1-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85073348615