Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Co po swingu jest, od ďábla jest.“ Moderní jazz jako underground v éře normalizace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73597942" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73597942 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Co po swingu jest, od ďábla jest.“ Moderní jazz jako underground v éře normalizace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V souvislosti s českou populární hudbou před rokem 1989 jsou politické funkce většinou připisovány pouze okruhu rocku či rockového undergroundu. Tento pohled ale není úplně přesný. Podobně jako se rock pod vlivem normalizace postupně rozštěpil na oficiální a neoficiální či undergroundovou scénu, také v rámci jazzu vykrystalizovaly hraniční, můžeme říci „undergroundové“ proudy – proudy zapovězené vládnoucími uměleckými i politickými ideology; proudy, jejichž nonkonformní povaha přitahovala specifický druh publika i specifické „opoziční“ společenské funkce. Takovým jazzovým odvětvím byl především avantgardní směr označovaný jako free jazz. Kapitola pojednává právě o tomto žánru se zaměřením na středomoravskou hudební scénu.

  • Název v anglickém jazyce

    "What is after the swing is from the devil." Modern jazz as underground in the era of normalization

  • Popis výsledku anglicky

    In connection with Czech popular music before 1989, political functions are mostly attributed only to the circle of rock or rock underground. However, this view is not entirely accurate. Just as rock gradually broke into the official and unofficial or underground scene under the influence of normalization, also in the context of jazz such a polarization appeared, specifically polarization with a certain &quot;underground&quot; streams – streams forbidden by ruling artistic and political ideologues; streams whose nonconformist nature attracted a specific type of audience and specific &quot;opposition&quot; social functions. This concerned primarily the avant-garde genre known as free jazz. The chapter deals with the history of Czech free jazz with a special focus on the Central Moravian music scene.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Od mániček k undergroundu

  • ISBN

    978-80-88292-57-9

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    162-167

  • Počet stran knihy

    180

  • Název nakladatele

    Ústav pro studium totalitních režimů České republiky

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly