Hollywood Film as Therapy: Hugo Haas, Trauma, and Survivor Guilt
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73601056" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73601056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333180942" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333180942</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13110/jewifilmnewmedi.7.1.0001" target="_blank" >10.13110/jewifilmnewmedi.7.1.0001</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Hollywood Film as Therapy: Hugo Haas, Trauma, and Survivor Guilt
Popis výsledku v původním jazyce
The article discusses the exile cinema of Czechoslovakia-born producer, director, and actor Hugo Haas (1901–1968). As a prominent Jewish artist with strong anti-Nazi convictions, Haas was forced to escape his homeland when Hitler invaded Czechoslovakia in 1939. Deeply traumatized by losing his close relatives in the Holocaust, Haas used his independent productions made in Hollywood after World War II to cope with his feelings of loss, pain, loneliness, and dispossession. The author reads selected films, disguised as run-of-the-mill genre pieces, against the filmmaker’s personal history and identifies patterns and motives suggesting that Haas’s body of work was strongly informed by his survivor guilt and trauma.
Název v anglickém jazyce
Hollywood Film as Therapy: Hugo Haas, Trauma, and Survivor Guilt
Popis výsledku anglicky
The article discusses the exile cinema of Czechoslovakia-born producer, director, and actor Hugo Haas (1901–1968). As a prominent Jewish artist with strong anti-Nazi convictions, Haas was forced to escape his homeland when Hitler invaded Czechoslovakia in 1939. Deeply traumatized by losing his close relatives in the Holocaust, Haas used his independent productions made in Hollywood after World War II to cope with his feelings of loss, pain, loneliness, and dispossession. The author reads selected films, disguised as run-of-the-mill genre pieces, against the filmmaker’s personal history and identifies patterns and motives suggesting that Haas’s body of work was strongly informed by his survivor guilt and trauma.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jewish Film & New Media-An International Journal
ISSN
2169-0324
e-ISSN
—
Svazek periodika
7 (2019)
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
"1–22"
Kód UT WoS článku
000546850800001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85087060780