The communicative event “school lesson” in some primary school readers (1882-1913): pragmatic analysis of an expository way
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73601178" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73601178 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/13953/13095" target="_blank" >https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/13953/13095</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
italština
Název v původním jazyce
L'evento comunicativo "lezione scolastica" in alcuni libri di lettura per le classi elementari (1882-1913): analisi pragmatica di una modalità espositiva
Popis výsledku v původním jazyce
L’articolo presenta un’indagine pragmatica su un evento comunicativo riprodotto in alcuni libri di lettura per la scuola elementare scritti da autrici italiane per l’infanzia tra fine Ottocento e primo Novecento: la lezione in classe come inquadramento dialogico-narrativo delle nozioni insegnate. Si analizzano: 1) modalità espositive e testuali dei “brani-lezione”, con attenzione verso i fenomeni del parlato colloquiale e scolastico; 2) la rappresentazione delle fasi della lezione; 3) i segnali discorsivi metatestuali e interazionali; 4) gli atti linguistici usati (prevalentemente) dagli insegnanti. Si intende così far luce sulle caratteristiche della scelta espositiva dialogico-narrativa, finalizzata a rendere più coinvolgente la trasmissione delle nozioni scolastiche. L’analisi permette anche qualche riflessione sul ruolo socioculturale dei maestri e sulla valorizzazione dell’infanzia nell’Ottocento.
Název v anglickém jazyce
The communicative event “school lesson” in some primary school readers (1882-1913): pragmatic analysis of an expository way
Popis výsledku anglicky
The article presents a pragmatic survey on a communicative event represented in some readers for primary school written by female authors for children between the late 19th and the early 20th centuries: the school lesson as a dialogic-narrative framework of the notions taught. I analyze: 1) expository and textual modalities of the “lesson-pieces”, with particular attention on conversation-like and school-like speech phenomena; 2) the representation of the lesson phases; 3) the metatextual and interactional discourse markers; 4) the speech acts used (mainly) by teachers. Thus, the aim is to highlight the features of the dialogic-narrative expository choice, aimed at making the transmission of notions more engaging. The analysis also allows reflections on the socio-cultural role of teachers and on the enhancement of childhood in the 19th century.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Italiano LinguaDue
ISSN
2037-3597
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
12
Stát vydavatele periodika
IT - Italská republika
Počet stran výsledku
86
Strana od-do
669-754
Kód UT WoS článku
000582419500065
EID výsledku v databázi Scopus
—