Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The communicative event “school lesson” in some primary school readers (1882-1913): pragmatic analysis of an expository way

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73601178" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73601178 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/13953/13095" target="_blank" >https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/13953/13095</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    italština

  • Název v původním jazyce

    L'evento comunicativo "lezione scolastica" in alcuni libri di lettura per le classi elementari (1882-1913): analisi pragmatica di una modalità espositiva

  • Popis výsledku v původním jazyce

    L’articolo presenta un’indagine pragmatica su un evento comunicativo riprodotto in alcuni libri di lettura per la scuola elementare scritti da autrici italiane per l’infanzia tra fine Ottocento e primo Novecento: la lezione in classe come inquadramento dialogico-narrativo delle nozioni insegnate. Si analizzano: 1) modalità espositive e testuali dei “brani-lezione”, con attenzione verso i fenomeni del parlato colloquiale e scolastico; 2) la rappresentazione delle fasi della lezione; 3) i segnali discorsivi metatestuali e interazionali; 4) gli atti linguistici usati (prevalentemente) dagli insegnanti. Si intende così far luce sulle caratteristiche della scelta espositiva dialogico-narrativa, finalizzata a rendere più coinvolgente la trasmissione delle nozioni scolastiche. L’analisi permette anche qualche riflessione sul ruolo socioculturale dei maestri e sulla valorizzazione dell’infanzia nell’Ottocento.

  • Název v anglickém jazyce

    The communicative event “school lesson” in some primary school readers (1882-1913): pragmatic analysis of an expository way

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents a pragmatic survey on a communicative event represented in some readers for primary school written by female authors for children between the late 19th and the early 20th centuries: the school lesson as a dialogic-narrative framework of the notions taught. I analyze: 1) expository and textual modalities of the “lesson-pieces”, with particular attention on conversation-like and school-like speech phenomena; 2) the representation of the lesson phases; 3) the metatextual and interactional discourse markers; 4) the speech acts used (mainly) by teachers. Thus, the aim is to highlight the features of the dialogic-narrative expository choice, aimed at making the transmission of notions more engaging. The analysis also allows reflections on the socio-cultural role of teachers and on the enhancement of childhood in the 19th century.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Italiano LinguaDue

  • ISSN

    2037-3597

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    12

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    86

  • Strana od-do

    669-754

  • Kód UT WoS článku

    000582419500065

  • EID výsledku v databázi Scopus