Francouzský impresionismus a české výtvarné umění 1899-1907
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73601709" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73601709 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333181595" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333181595</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Francouzský impresionismus a české výtvarné umění 1899-1907
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zaměřuje na diskusi o francouzském impresionismu v českých zemích v letech 1899–1907. V roce 1899 byla v Praze uspořádána výstava českého malíře Václava Radimského, který žil určitou dobu ve Francii a přivlastnil si styl Clauda Moneta a Camilla Pissarra. Většina kritiků vysoce oceňovala vystavená díla Radimského a impresionismus obecně. V roce 1902 uspořádal Spolek výtvarných umělců Mánes výstavu moderního francouzského umění. Bylo to poprvé, kdy byla v Praze vystavena originální díla francouzských impresionistů (Monet, Pissarro, Renoir). Na výstavě v roce 1907 byly představeny obrazy stejných umělců, ale také některá díla neoimpresionistických malířů (Paul Signac) a postimpresionistických umělců (Paul Gauguin, Paul Cézanne, Vincent van Gogh). Studie ukazuje, že u příležitosti výstavy Mánesa v roce 1902 začali čeští umělci a teoretici impresionismus kritizovat. Vyvrcholilo to v roce 1907, kdy se pro teoretika F. X. Šaldu a pro některé umělce jako Miloš Jiránek a Bohumil Kubišta staly důležitějšími zejména práce Cézanna a Gauguina. Impresionismus byl vnímán pouze jako přechodné období vedoucí k progresivnějšímu stylu.
Název v anglickém jazyce
French Impressionism and the Czech Modern Art 1899–1907
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the discussion of French Impressionism in the Czech lands between 1899 and 1907. In 1899, there was an exhibition of the Czech painter Václav Radimský in Prague. Radimský lived in France for some time, and he appropriated the style of Claude Monet and Camille Pissarro. Most art critics highly appreciated Radimský´s exhibited works and Impressionism in general. In 1902, the Association of Fine Artists Mánes organized an exhibition of modern French art. That was the first occasion when the original works of French Impressionists (Monet, Pissarro, Renoir) were displayed in Prague. On the exhibition in 1907, the paintings of the same artists but also some works of Neo-Impressionist painters (Paul Signac) and Post-Impressionist artists (Paul Gauguin, Paul Cézanne, Vincent van Gogh) were presented. The study shows that at the time of Mánes exhibition in 1902, the Czech artists and art critics started criticizing Impressionism. It culminated in 1907 when especially the works of Cézanne and Gauguin became more important for theorist F. X. Šalda and for some artists like Miloš Jiránek and Bohumil Kubišta. Impressionism was then regarded merely as a transitional period leading to a more progressive style.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Impresionismus v české kultuře (1880-1920)
ISBN
978-80-88278-45-0
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
11-18
Počet stran knihy
200
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—