Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Žáci-cizinci z východní Evropy (Ruska a Ukrajiny): Školní docházka a spolupráce se školou perspektivou rodičů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73602420" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73602420 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://soced.cz/cs/2020/11/socialni-pedagogika-2020-82/" target="_blank" >https://soced.cz/cs/2020/11/socialni-pedagogika-2020-82/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.04" target="_blank" >10.7441/soced.2020.08.02.04</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Žáci-cizinci z východní Evropy (Ruska a Ukrajiny): Školní docházka a spolupráce se školou perspektivou rodičů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje výsledkům studie realizované jako součást dizertačního výzkumu, jejímž cílem bylo prozkoumat rodičovskou percepci základního vzdělávání žáků ruského a ukrajinského původu. Teoretický rámec se soustřeďuje na okolnost minoritního původu a sociokulturní kapitál rodiny a jejich roli v rámci školní docházky. Dlouhodobý kvalitativní výzkum byl veden následujícími výzkumnými otázkami: Jak rodiče hodnotí české základní školství a spolupráci se školou? Jak vyhodnocují svou pozici v rámci edukačního procesu a od čeho ji odvozují? Které strategie ve vztahu ke vzdělávání zvažují a volí a co je ovlivňuje? Výzkumný soubor tvořilo deset rodinných jednotek s alespoň jedním žákem základní školy hlavního vzdělávacího proudu. Tvorba dat probíhala formou polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, případně doplněných o pozorování rodinné interakce a neformální rozhovory s dětmi. Navzdory limitům v podobě velikosti výzkumného souboru, který neumožňuje představit zobecňující závěry, zjištění poukazují na ambivalentní charakter kulturní odlišnosti, která funguje jako potenciální zdroj praktických, sociálních a psychologických bariér. Ty pak spolu s dalšími sociokulturně založenými rozpory představují významný aspekt reflexe a případné transformace očekávání, aspirací a cílů, které rodiče na vzdělávání zaměřují.

  • Název v anglickém jazyce

    Foreign pupils from Eastern Europe (Russia and Ukraine): School attendance and cooperation with the school from the parents' perspective

  • Popis výsledku anglicky

    The paper draws on a study carried out as part of a dissertation research, the aim of which was to examine the parental perception of primary education of pupils of Russian and Ukrainian origin. The theoretical framework deals with the circumstances of minority origin and the sociocultural capital of he family, and their impact on school attendance of children. The longitudinal qualitative research was driven by the following research questions: What is the parents’ evaluation of Czech primary education and their cooperation with the school? How do they assess their position within the educational process and what is their view based on? What education-oriented strategies do they consider and implement into practise, and what are their decisions influenced by? The sample consisted of ten family units, including at least one child attending a mainstream primary school. The data were created using semistructured interviews with parents, sometimes combined with observations of family interactions, and interviews with children. Despite the size of the sample, which does not allow for generalizable conclusions, the findings highlight the ambivalent nature of cultural differences, which act as a potential source of practical, social and psychological barriers. Intertwined with other socioculturally based discrepancies, such difficulties constitute an important aspect of reflection and transformation of the initial expectations and goals parents hold with regard to the issue of education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50404 - Anthropology, ethnology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální pedagogika

  • ISSN

    1805-8825

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    59-70

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus