Pojmy funkční styl a registr a jejich místo ve vyučování slohu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73605263" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73605263 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2021/02/DidStu2_20kn.bl_.EBSCO_.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2021/02/DidStu2_20kn.bl_.EBSCO_.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojmy funkční styl a registr a jejich místo ve vyučování slohu
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka porovnává jazykové prostředky používané k přenosu identické informace v různých komunikačních, sociálních a diskurzních podmínkách. Textová analýza odhalila, že výběr jazykových prostředků je silně ovlivněn registrem, do kterého daný typ textu patří; například typ zpravodajského média, výroky starších mluvčích nebo výroky používané v konkrétním textovém typu beletrie, jako jsou komiksy. Při komplexní analýze komunikátů vázaných na konkrétní typ sociální nebo komunikační situace se ukázalo jako užitečné použít termín registr jako alternativu k dříve zavedeným pojmům druh nebo styl.
Název v anglickém jazyce
Concepts of Functional Style and Register and their Place in Teaching Style
Popis výsledku anglicky
The author compares language means used to convey identical piece of information in various communication, social and discourse-bound conditions. The textual analysis revealed that the choice of language means is strongly influenced by the register the text type in question belongs to; for example, the type of news medium or statements made by older speakers or those used in a particular textual type of fiction, such as comics. In a complex analysis of communicates bound to a specific type of social or communication situation, it proved useful to use the term register as a variant to the earlier-coined terms variety or style.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
48-63
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—