Krize folkové hudby v éře postkomunistické transformace: společenská role a význam písničkářů v Československu po roce 1989
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73605795" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73605795 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/wp-content/uploads/2020/11/Musicologica-Olomucensia-31-2020-thematic-issue-ETHNICITY-AND-MUSIC-IDENTITY-IN-THE-CZECH-LANDS-1.pdf" target="_blank" >http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/wp-content/uploads/2020/11/Musicologica-Olomucensia-31-2020-thematic-issue-ETHNICITY-AND-MUSIC-IDENTITY-IN-THE-CZECH-LANDS-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krize folkové hudby v éře postkomunistické transformace: společenská role a význam písničkářů v Československu po roce 1989
Popis výsledku v původním jazyce
Sametová revoluce v roce 1989 znamenala nejen konec dosavadního komunistického režimu, ale podle řady hudebních publicistů a samotných hudebníků také „konec folku.“ Tento pojem je možné nalézt v dobové publicistice i v odborné literatuře a odráží krizi folkového žánru, jehož hlavními představiteli jsou v českém prostředí právě písničkáři. Při aplikaci teorie muzikologa Josefa Kotka o vývoji žánrů z oblasti populární hudby lze dospět k názoru, že na přelomu osmdesátých a devadesátých let se folkové písničkářství dostalo do své závěrečné vývojové fáze, charakteristické postupným poklesem popularity i kvality produkované hudby. Tato situace se mění po roce 2000, kdy se objevují nové písničkářské osobnosti a je tak možné mluvit o „oživení“ žánru. Charakteristické je pro toto období rozšíření definice folku a písničkářství, nástup výrazných ženských písničkářek nebo pronikání písničkářů do populární hudby „středního proudu“.
Název v anglickém jazyce
The Crisis of Folk Music in the Post-Communist TransiƟ on Era: the Social Role and Importance of Singer-Songwriters in Czechoslovakia after 1989
Popis výsledku anglicky
The Velvet Revoluti on in Czechoslovakia in 1989 marks not only the end of communism but also, according to many music journalists and musicians themselves, the end of folk music. Th is term can be found in the magazines and literature of that time and it refl ects the crisis of the folk genre whose main representatives are the singer-songwriters. When the theory of Czech musicologist Josef Kotek about the evolution of genres in popular music is applied, it can be assumed that the folk singer-songwriting reached its fi nal at the turn of the 1990s. Such a decline was marked by a gradual loss of popularity of the genre and by the deterioration of quality of the music. Th is situation is changing at the brink of 21st century when new singer-songwriter appeared, and it is possible then to speak about the revival of the genre. It is typical for this era that the defi nition of folk music and singer-songwriting is enlarged. Many female singer-songwriters arose and along with it, folk music gradually penetrated the mainstream pop music.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Olomucensia
ISSN
1212-1193
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
June 2020
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
189-210
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—