Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prvky orientalizmu v tvorbe maliarov 19. storočia: Vyobrazenie háremu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73612616" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73612616 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2020.pdf" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2020.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prvky orientalizmu v tvorbe maliarov 19. storočia: Vyobrazenie háremu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Orient bol v 19. storočí Európanmi vnímaný ako exotické miesto a stal sa vyhľadávanou destináciou pre mnohých dobrodruhov. Postupne si našiel popularitu aj medzi verejnosťou a čoraz viac ho umelci zobrazovali, či už realisticky alebo zidealizovane. Niektorí z nich čerpali zo svojich vlastných zážitkov, iní sa spoliehali na fantáziu alebo sekundárne zdroje. Zo slova Orient bol odvodený pojem orientalizmus. V maliarstve sa týmto slovom začal označovať maliarsky žáner, ktorý vznikol vo Francúzsku na začiatku 19. storočia. Orientalizmus sa prejavil v tvorbe mnohých maliarov ako Henriette Browne, Eugène Delacroix, Jean-Léon Gérôme, Jean-Auguste--Dominique Ingres alebo John Frederick Lewis. Hlavnými umeleckými smermi boli topografický a archeologický realizmus, romantizmus, realizmus a impresionizmus. Dominantnou formou boli žánrové maľby, ktoré zachytávali udalosti z každodenného života ľudí z rôznych prostredí, najčastejšie bol zobrazovaným hárem. Na Západe však o ňom prevládali rôzne mýty, ktoré mali významný vplyv na tvorbu európskych umelcov a jeho vyobrazenie bolo postupne výrazne ovplyvnené sexuálnymi predstavami Európanov. Aj napriek tomu, že umelci mali rôzne skúsenosti s Orientom, ich umelecké diela vykazujú mnohé znaky spoločné orientalizmu.

  • Název v anglickém jazyce

    Elements of Orientalism in the work of 19th century painters: The depiction of the harem

  • Popis výsledku anglicky

    The Orient was perceived by Europeans as an exotic place in the 19th century and became a popular destination for many adventurers. Gradually, it gained popularity among the public, and more and more artists portrayed it, whether realistically or idealized. Some drew on their own experiences; others relied on their imagination or secondary resources. The term orientalism was derived from the word Orient – the East. In painting, the word began to refer to the genre that originated in France in the early 19th century. Orientalism manifested itself in the work of many painters such as Henriette Browne, Eugène Delacroix, Jean-Léon Gérôme, Jean-Auguste-Dominique Ingres or John Frederick Lewis. The main artistic directions were topographic and archaeological realism, romanticism, and impressionism. The dominant form was genre paintings, which captured events from the everyday life of people from different backgrounds. It was most often depicted as a harem. However, various myths have prevailed in the West, which has had a significant impact on the work of European artists. In addition, the sexual ideas of Europeans have significantly influenced its depiction. However, the artists had different experiences with the Orient, their works of art show many features common to Orientalism.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50404 - Anthropology, ethnology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Dálný východ

  • ISSN

    1805-1049

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    X

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    86-96

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus