Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reception of landscape painting in the territory of Slovakia from the perspective of art patronage

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73612776" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73612776 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333192663" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333192663</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Recepcia krajinomaľby na území Slovenska z pohľadu umeleckého mecénstva

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Začiatky krajinomaľby, produkovanej uhorskými umelcami a zahraničnými výtvarníkmi na území dnešného Slovenska, Maďarska a Transylvánie, boli bezprostredne späté s kultúrnym prostredím Viedne. Príspevok sa snaží predstaviť a porovnať situáciu v rámci recepcie krajinomaľby na území Slovenska v troch etapách. Prvou z nich je obdobie medzi rokmi 1751 a 1760, kedy boli vytvorené dve vedutové krajinomaľby Devína, v oboch prípadoch vďaka mecenátu zo strany aristokracie. Ťažiskom príspevku je však situácia v Bratislave v poslednej tretine 18. storočia a načrtnutie ďalšieho vývoja na začiatku nasledujúceho storočia. Pri recepcii uhorskej krajinomaľby zohralo kľúčovú úlohu hneď niekoľko faktorov. Okrem ekonomických aspektov, akým bol súdobý dopyt po vedutových a arkadických krajinách, hral prím taktiež vzrastajúci záujem o turizmus. Nová záľuba v poznávaní a dokumentovaní prírody s eventuálnymi intervenciami v podaní architektúry, bola podmienená aj súdobou teoretickou spisbou, vyzdvihujúcou malebnosť ako samostatnú estetickú kategóriu. V nadväznosti na rámcovú tému konferencie bude tento výstup pri otázkach recepcie zameraný na vplyv mecenátu zo strany spoločenského okruhu aristokracie a účelnosť predmetných diel z pohľadu súdobej percepcie.

  • Název v anglickém jazyce

    Reception of landscape painting in the territory of Slovakia from the perspective of art patronage

  • Popis výsledku anglicky

    The early stages of landscape painting, produced by Hungarian and foreign artists in the area of today’s Slovakia, Hungary, and Transylvania were connected to the artistic and intellectual milieu of Vi‐ enna. Most of the concerned artworks were bound to the requirements of the aristocracy. Consequently, most of the known examples of the patronage of the nobility in this area of artistic expertise resulted in the production of vedutas depicting their estates. The paintings by Johann Christian Brand and Bernardo Bellotto are the finest results of this trend. Besides the economic implications such as contemporary demand for vedutas and ideal landscapes, the key background aspect of the development of landscape painting was the interest in tourism. Thus, the newfound enthusiasm for discovering and capturing nature was a result of the appreciation of the new aesthetics.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Mecénstvo umenia okolo roku 1800

  • ISBN

    978-80-8127-295-0

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    152-175

  • Počet stran knihy

    325

  • Název nakladatele

    Stimul

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Kód UT WoS kapitoly