Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fibichův Blaník konkuruje Smetanově Libuši

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73609580" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73609580 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2021/01/10.pdf" target="_blank" >https://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2021/01/10.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.010" target="_blank" >10.5507/mo.2021.010</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Fibichův Blaník konkuruje Smetanově Libuši

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Po své operní prvotině Bukovín přistoupil Zdeněk Fibich k další opeře s plnou vážností. Po pouze „čestném“ úspěchu Bukovína (premiéru řídil Bedřich Smetana v dubnu 1874) se Fibich na podzim 1874 začal zabývat libretem Elišky Krásnohorské. Rychlý postup kompozice odpovídal tehdejšímu Fibichovu pracovnímu tempu, avšak instrumentaci skladatel dokončil až roku 1877 a k premiéře došlo roku 1881. Vnější okolnosti, které brzdily Fibicha v rozletu, se nakonec ukázaly jako pozitivní stimul. Fibich měl dostatek času revidovat českou deklamaci a naplnit kvalitní libreto neméně originální hudbou, jež reagovala jak na wagnerovské myšlenky (práce s leitmotivy, posílený orchestrální aparát), tak na výdobytky velké opery (výstavba tableau apod.).

  • Název v anglickém jazyce

    Fibich’s Blaník Competes with Smetana’s Libuše

  • Popis výsledku anglicky

    After his first opera Bukovín Zdeněk Fibich approached his next opera composition with a full respect. Bukovín achieved only a “fair” success (it was premiered under Bedřich Smetana’s baton in April 1874), and Fibich wished to overcome this result with a new libretto by Eliška Krásnohorská, which Fibich began to set in the autumn of 1874. Fibich worked quickly in this period, but he did not finish the instrumentation until 1877 and the première took place in 1881. Nevertheless, external circumstances which inhibited Fibich in working more quickly finally proved to be a positive stimulus. Fibich could revise the Czech declamation and invent highly original music for an equally good libretto; Fibich responded with Wagnerian ideas (leitmotiv technique, strengthened orchestration) as well as grand opera conventions (tableau vivant etc.).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Musicologica Olomucensia

  • ISSN

    2787-9186

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    138-151

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus