Shakespeare and Opera in the Czech Lands
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73611437" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73611437 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333191324" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333191324</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.31" target="_blank" >10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.31</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Shakespeare and Opera in the Czech Lands
Popis výsledku v původním jazyce
Shakespeare inspired Czech composers almost exclusively in the genre of comic opera, but adapting a Shakespeare play into the form of a high-quality libretto was an extraordinarily difficult task. Moreover, it was difficult to compete with Verdi’s Otello premiered in Prague in 1888 as the first production outside of Italy. Shakespearean comic operas were first successfully produced at Prague’s National Theatre only once the quality of the opera company there had been stabilised, i.e. in c. 1900: Karel Weis’s Viola (1892), Zdeněk Fibich’s The Tempest (1895), Josef Nešvera’s Perdita (1897), and Josef Bohuslav Foerster’s Jessika (1905). the operas of Czech composers based on Shakespearean subjects aroused the hope of promoting the Czech arts in the struggle for national independence in an international context.
Název v anglickém jazyce
Shakespeare and Opera in the Czech Lands
Popis výsledku anglicky
Shakespeare inspired Czech composers almost exclusively in the genre of comic opera, but adapting a Shakespeare play into the form of a high-quality libretto was an extraordinarily difficult task. Moreover, it was difficult to compete with Verdi’s Otello premiered in Prague in 1888 as the first production outside of Italy. Shakespearean comic operas were first successfully produced at Prague’s National Theatre only once the quality of the opera company there had been stabilised, i.e. in c. 1900: Karel Weis’s Viola (1892), Zdeněk Fibich’s The Tempest (1895), Josef Nešvera’s Perdita (1897), and Josef Bohuslav Foerster’s Jessika (1905). the operas of Czech composers based on Shakespearean subjects aroused the hope of promoting the Czech arts in the struggle for national independence in an international context.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
The Oxford Handbook of Shakespeare and Music
ISBN
978-0-19-094514-5
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
"866–893"
Počet stran knihy
1064
Název nakladatele
Oxford University Press
Místo vydání
New York
Kód UT WoS kapitoly
—