Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Shakespeare and Opera in the Czech Lands

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73611437" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73611437 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333191324" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333191324</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.31" target="_blank" >10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.31</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Shakespeare and Opera in the Czech Lands

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Shakespeare inspired Czech composers almost exclusively in the genre of comic opera, but adapting a Shakespeare play into the form of a high-quality libretto was an extraordinarily difficult task. Moreover, it was difficult to compete with Verdi’s Otello premiered in Prague in 1888 as the first production outside of Italy. Shakespearean comic operas were first successfully produced at Prague’s National Theatre only once the quality of the opera company there had been stabilised, i.e. in c. 1900: Karel Weis’s Viola (1892), Zdeněk Fibich’s The Tempest (1895), Josef Nešvera’s Perdita (1897), and Josef Bohuslav Foerster’s Jessika (1905). the operas of Czech composers based on Shakespearean subjects aroused the hope of promoting the Czech arts in the struggle for national independence in an international context.

  • Název v anglickém jazyce

    Shakespeare and Opera in the Czech Lands

  • Popis výsledku anglicky

    Shakespeare inspired Czech composers almost exclusively in the genre of comic opera, but adapting a Shakespeare play into the form of a high-quality libretto was an extraordinarily difficult task. Moreover, it was difficult to compete with Verdi’s Otello premiered in Prague in 1888 as the first production outside of Italy. Shakespearean comic operas were first successfully produced at Prague’s National Theatre only once the quality of the opera company there had been stabilised, i.e. in c. 1900: Karel Weis’s Viola (1892), Zdeněk Fibich’s The Tempest (1895), Josef Nešvera’s Perdita (1897), and Josef Bohuslav Foerster’s Jessika (1905). the operas of Czech composers based on Shakespearean subjects aroused the hope of promoting the Czech arts in the struggle for national independence in an international context.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Oxford Handbook of Shakespeare and Music

  • ISBN

    978-0-19-094514-5

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    "866–893"

  • Počet stran knihy

    1064

  • Název nakladatele

    Oxford University Press

  • Místo vydání

    New York

  • Kód UT WoS kapitoly