Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00125408" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00125408 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.33" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.33</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.33" target="_blank" >10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.33</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This chapter considers both the ways of transforming Shakespeare’s plays into opera librettos, and the staging practice of particular Shakespearean operas. It focuses on staging of two operas based on Shakespeare’s plays composed by Giuseppe Verdi – Macbeth and Otello. The topic is treated with special reference to operatic scenography, especially regarding the issue of creating innovative audio-visual metaphors on stage. One of the essential questions may be summarized as follows: how are these (stage) metaphors rooted in Shakespeare’s plays as such? In the investigation of this topic, many specific productions of Shakespearean operas are included, both from the Czech Republic (and former Czechoslovakia, especially from the State Theatre in Brno) and from prominent world opera houses. The chapter’s central aim is to consider what operas based on Shakespeare’s plays bring to the theatrical stage, from the point of view of (for example) theatrical aesthetics and semantics, especially in the area of scenography – which is treated here not just as a visual parameter, but as an audio-visual artistic discipline.

  • Název v anglickém jazyce

    Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter considers both the ways of transforming Shakespeare’s plays into opera librettos, and the staging practice of particular Shakespearean operas. It focuses on staging of two operas based on Shakespeare’s plays composed by Giuseppe Verdi – Macbeth and Otello. The topic is treated with special reference to operatic scenography, especially regarding the issue of creating innovative audio-visual metaphors on stage. One of the essential questions may be summarized as follows: how are these (stage) metaphors rooted in Shakespeare’s plays as such? In the investigation of this topic, many specific productions of Shakespearean operas are included, both from the Czech Republic (and former Czechoslovakia, especially from the State Theatre in Brno) and from prominent world opera houses. The chapter’s central aim is to consider what operas based on Shakespeare’s plays bring to the theatrical stage, from the point of view of (for example) theatrical aesthetics and semantics, especially in the area of scenography – which is treated here not just as a visual parameter, but as an audio-visual artistic discipline.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Oxford Handbook of Shakespeare and Music

  • ISBN

    9780190945145

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    894-925

  • Počet stran knihy

    1064

  • Název nakladatele

    Oxford University Press

  • Místo vydání

    Oxford

  • Kód UT WoS kapitoly