Literární motivy Krymu v dílech ukrajinských modernistů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73613377" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73613377 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333193264" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333193264</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Literární motivy Krymu v dílech ukrajinských modernistů
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola Literární motivy Krymu v dílech ukrajinských modernistů zkoumá způsoby zobrazení a estetické vnímání přírodních krás Krymu v poezii vybraných ukrajinských modernistů. Svoji pozornost zaměřujeme na Olexandra Olese, Mykolu Zerova, Dmytro Zahula, Pavla Tyčynu, Maksyma Rylského, Mychajla Kocjubynského, Chrystju Alčevskou, Jevhena Plužnyka a Oleksu Vlyzka. Vzhledem k tomu, že se jedná o představitele různých modernistických směrů a období (symbolismus, neoklasicismus, futurismus, šedesátníci) nabízí se i komparace básnického vidění prostředí Krymu u jednotlivých autorů. V úvodu článku stručně zmiňujeme historiografická zpracování krymské tematiky, posléze sledujeme neoklasicistní a romantické tendence v básních Lesji Ukrajinky, zaměřujeme se na psychologizující tvorbu Olexandra Olese. V díle Mykoly Zerova, představitele ukrajinského neoklasicismu, odkrýváme způsoby vnímání krymské přírody. Symbolisté Dmytro Zahul a Pavlo Tyčyna se věnují symbolice moře a slunce v různých kontextech. Maxim Rylský vnímá ve svých básních krymskou přírodu jako věčný a duchovní mateřský svět, skrze nějž můžeme cítit patriotismus a jistou hrdost na svoji zemi. V tvorbě Mychajla Kocjubynského nezůstáváme jen u poezie, ale zajímá nás také korespondence z cest, především z Krymu. Letmo zmiňujeme v článku také tvorbu spojenou s Krymem autorů Jevhena Plužnyka a Oleksy Vlyzka. V neposlední řadě předstaujeme několik oblíbených krymských motivů v díle Chrysti Alčevské, která pravidelně a ráda se svoji rodinou Krym navštěvovala. Obecně lze říci, že pobyty zmíněných umělců na Krymu byly povětšinou ozdravné a odpočinkové, tak měli autoři dostatek prostoru a času na úvahy, rozjímání a reflexe. V příspěvku nabízíme také ukázku drobnějších autorských překladů do češtiny.
Název v anglickém jazyce
Literary motifs of Crimea in the works of Ukrainian modernists
Popis výsledku anglicky
Contribution entitled Literary motifs of Crimea in the works of Ukrainian modernists examines the ways of depicting and aesthetic perception of the natural beauty of Crimea in the poetry of selected Ukrainian modernists. We focus our attention on Oleksandr Oles, Mykola Zerov, Dmytro Zahul, Pavel Tychyna, Maksym Rylskyi, Mychajl Kocjubynskyi, Chrystja Alchevska, Jevhen Pluzhnyk and Oleksa Vlyzko. Given that these are representatives of various modernist trends and periods (symbolism, neoclassicism, futurism, the 1960s), a comparison of the poetic vision of the Crimean environment by individual authors is also offered. In the beginning of the article, we briefly mention the historiographical treatment of the Crimean theme, then we follow the neoclassical and romantic tendencies in Lesja Ukrajinka's poems, we focus on the psychologizing work of Oleksandr Oles. In the work of Mykola Zerov, a representative of Ukrainian neoclassicism, we uncover ways of perceiving Crimean nature. Symbolists Dmytro Zahul and Pavlo Tychyna are dedicated to the symbolism of the sea and the sun in various contexts. In his poems, Maxim Rylskyi perceives the Crimean nature as an eternal and spiritual motherland, through which we can feel patriotism and a certain pride in our country. In the work of Mychajlo Kocjubynskyi, we do not stay only with poetry, but we are also interested in correspondence from his travels, especially from the Crimea. In the article, we also briefly mention the work connected with Crimea by authors Jevhen Plužnyk and Oleksa Vlyzek. Last but not least, we present several popular Crimean motifs in the work of Chrysta Alčevská, who regularly and happily visited Crimea with her family. In general, it can be said that the aforementioned artists' stays in Crimea were mostly healing and relaxing, so the authors had enough space and time for reflection, contemplation and reflection. In the post, we also offer a sample of smaller author translations into Czech.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Poloostrov Krym: od křižovatky kultur k ruské kolonii
ISBN
978-80-86420-85-1
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
287-300
Počet stran knihy
382
Název nakladatele
Slovanský ústav
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—